Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Opel Corsa 1997

etutörmäys (%)
sivutörmäys (%)
kaikkiaan (%)
jalankulkijatörmäys (%)

Corsa sai etu- ja sivutörmäystestistä kaksi tähteä. Kolmen tähden tuloksen esti matkustajan pään osuminen kojelautaan. Corsa täytti uudet etutörmäyskriteerit, lukuunottamatta matkustajan pään suojaa sekä ohjauspyörän liikettä taakse- ja ylöspäin. Etutörmäyksen suurin ongelma oli rakenteiden sisääntyöntyminen. Matkustamo kuitenkin säilytti muotonsa. Vasemman polven suoja oli hyvä, mutta oikean suojassa havaittiin puutteita. Samoin jalkatilan suojassa on parantamisen varaa. Sivutörmäyssuojassa ei ollut ratkaisevia puutteita, mutta testin perusteella sivutörmäyssuojaan toivotaan yleistä parannusta.

Etutörmäys

Matkustamo säilytti pääosin muotonsa, rakenteiden muutokset jäivät kohtalaisiksi. Ohjauspyörän liike ylös- ja taaksepäin säilyi kohtalaisena, jalkatilan muoto muuttui sitä vastoin rajusti. Kuljettajan ovi esti oviaukon suuremmat muodonmuutokset ja testin jälkeen sekä kuljettajan että matkustajan ovet avautuivat normaalisti. Oveen kohdistunut kuormitus kuitenkin siirsi B-pilaria taaksepäin ja kojelauta työntyi sisäänpäin. Kuljettajan pää oli suojattu, vaikka ohjauspyörän liike taakse- ja eteenpäin alensi testituloksen riittäväksi. Niskan suoja oli hyvä. Kojelaudan kohtalaisen sisääntyöntymisen vuoksi rintakehän kuormituksen hyvä testitulos heikkeni erittäin heikoksi. Kuljettajan vasen reisi oli hyvin suojattu, polven osuma ohjauspylvääseen oli lievä. Oikea polvi kuitenkin osui voimakkaasti sulakerasian koviin rakenteisiin, kovemmassa törmäyksessä loukkaantumisriski on suuri. Jalkatilan suuresta muodonmuutoksesta huolimatta säärten suoja arvioitiin riittäväksi. Jalkojen ja nilkkojen suoja jäi kuitenkin erittäin heikoksi. Matkustajan pää osui kojelautaan kuljettajan päätä voimakkaammin. Tämän vuoksi etutörmäyksen vaikutuksia arvioitiin matkustajan tuloksiin pohjautuen ja pään suoja jäi tuloksissa heikoksi. Matkustajan oikean reiden suoja oli myös heikko, rintakehän ja säärten suoja oli sitä vastoin riittävä. Matkustajan niska, vasen reisi, jalat ja nilkat olivat hyvin suojattuja.

Sivutörmäys

Pään suoja oli hyvä. Kylkiluihin kohdistuneen kuormituksen vuoksi rintakehän suoja oli riittävä, sen sijaan mahan suoja loukkaantumiselta osoittautui huonoksi. Testinuken teknisen häiriön vuoksi lantion suojasta ei saatu mittaustuloksia. Valmistajalta saatujen tietojen mukaan lantion suoja olisi ollut riittävän ja heikon välillä. Tämä huomioiden kokonaistulos ei muutu.

Lasten turvaistuin

Valmistajan suosituksesta testissä käytettiin kasvot menosuuntaan asennettua Britax Supercruiser –turvaistuinta. Etutörmäyksessä turvaistuimen liike eteenpäin oli hallittua. Lapsen ylävartalon riittämätön suoja aiheutti kuitenkin pään huomattavan liikkumisen eteenpäin ja pää kimposi takaisin osuen takaistuimen käsinojaan. Turvaistuin liikkui sivutörmäyksessä liikaa, yläosa jopa matkustamon puoliväliin asti. Samalla lapsen pää jäi vaille suojaa.

Törmäys jalankulkijaan

Useimmissa osumakohdissa keskiarvoa huonommat tulokset. Aikuisten päähän kohdistuvissa iskuissa tulokset olivat kuitenkin keskiarvoa parempia. Kokonaistulos jäi vaatimattomaksi.

Mallin historia ja turvavarustelu

Corsa esiteltiin huhtikuussa 1993. Vuoden 1996 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat turvakaaret, kuljettajan etuturvatyyny, etuturvavöiden esikiristimet sekä etu- ja takaturvavöiden korkeudensäätö. ABS-jarrut ja matkustajan etuturvatyyny saatavina lisävarusteina, näitä ei käytetty testiautoissa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    1997
  • Auton valmistaja:

    Opel
  • Malli:

    Corsa
  • Autoluokat:

    Pienet autot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    2/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    -
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    1/5 tähteä