Opel Karl 2015
aikuismatkustajien suoja 28,2 pistettä (74 %)
lapsimatkustajien suoja 35,3 pistettä (72 %)
jalankulkijan suoja 24,5 pistettä (68 %)
turvavarusteet 8,3 pistettä (64 %)
Opel Karl sai tulokseksi 4 tähteä
Opel Karlin turvavarustelu
Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: edessä ja takana
Sivuturvatyynyt: edessä
Lantioturvatyyny: ei
Polviturvatyyny: ei
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: takaistuimen reunapaikoilla
Aikuismatkustajien suoja
Matkustamon rakenteet säilyttivät hyvin muotonsa etutörmäystestissä. Kuljettajan turvatyyny ei täyttynyt kunnolla, minkä vuoksi pää osui ohjauspyörään turvatyynyn läpi. Tämän jälkeen pää pyörähti ratin reunaan. Pään suoja arvioitiin riittäväksi. Kuljettajanuken sääret saivat vähäisen suojan.
Koko keulan leveydeltä osuvassa kolaritestissä kuljettajan lantio luiskahti lantion yli kulkevan turvavyön alitse, mikä aiheuttaa loukkaantumisriskin polville, lantiolle ja reisille. Tämän osion arvosanaksi tuli huono.
Sivutörmäystestissä Opel Karl sai täydet pisteet antamalla hyvän suojan kaikille vartalonosille. Tätä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehään kohdistui hyvin voimakas rasitus ja se altistui vakavalle loukkaantumisriskille. Suoja arvioitiin huonoksi. Opel aikoo tehdä muutoksia sivutörmäyksissä saatavaan rintakehän suojaan.
Etuistuimet ja pääntuet sekä takaistuimet antoivat vähäisen suojan peräänajon aiheuttamaa piiskaniskuvammaa vastaan. Automaattista hätäjarrutusjärjestelmää ei ole saatavilla Opel Karliin.
Lapsimatkustajien suoja
Karl sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa istuneen 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken eteenpäin suuntautuva liike ei ollut etutörmäyksessä liiallista, vaikka niskaan ja rintakehään kohdistui hieman liian kovia voimia.
Sivutörmäyksessä 1,5-vuotiasta simuloiva nukke pysyi hyvin paikoillaan turvaistuimessaan, mikä ehkäisee tehokkaasti pään osumista auton rakenteisiin. Sen sijaan 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken pää nousi istuimen reunuksen yli, eikä auto saanut pään osalta pisteitä.
Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet. Kaikki turvaistuimet, joita varten autoon on suunniteltu kiinnikkeet, saa asennettua tarkoituksenmukaisesti.
Jalankulkijan suoja
Puskuri suojasi hyvin jalankulkijan jalkoja kaikissa testatuissa kohdissa ja sai täydet pisteet. Lantion seudun saama suoja vaihteli hyvän ja huonon välillä. Konepellin jalankulkijan päälle antama suoja oli valtaosin hyvä tai riittävä. Tuulilasin alareunan ja sen pilareiden kohdalla suoja oli huono.
Turvavarusteet
Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Kaistavahti ja säädin, jolla kuljettaja voi asettaa maksiminopeuden, ovat lisävarusteita. Karlissa ei ole automaattista hätäjarrutusjärjestelmää.
Kokonaisarvio:
Auton tiedot
-
Testausvuosi:
2015 -
Auton valmistaja:
Opel -
Malli:
Karl -
Autoluokat:
Pienet autot
Arvio:
-
Aikuisten turvallisuus:
0%74% -
Lasten turvallisuus:
0%72% -
Jalankulkijoiden turvallisuus:
0%68% -
Turvallisuusjärjestelmät:
0%64%