Opel Tigra 2004
etutörmäys 11 (69%)
sivutörmäys 15 (83%)
turvavöiden muistutusjärjestelmä 0
kaikkiaan 26 pistettä
jalankulkijatörmäys 10 (28%)
Lasten suoja ei testattu
Uuden Tigran erittäin vahva kori suojasi matkustajat hyvin ja kori säilytti rakenteensa etutörmäyksessä erittäin hyvin. Etutörmäystesti toteutettiin katto alhaalla simuloimaan vaarallisinta mahdollista törmäystä. Sivutörmäystestissä katto oli ylhäällä jotta kuljettajan päähän kohdistuvaa vaaraa voitiin mitata tarkasti. Vaikka testiautossa ei ollut turvaistuimia, sellaisen voi asentaa etumatkustajan paikalle. Jalankulkijoiden suojassa oli vakavia puutteita.
Etutörmäys
Pään osuma turvatyynyyn oli hallittu, mutta turvavyöt kuormittivat kuljettajan ja etumatkustajan rintakehiä. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet olivat myös vaarassa loukkaantua ohjauspylvään ja kojelaudan rakenteiden osumista. Kori osoittautui erittäin vahvaksi; kynnyksen ja pilarien alueiden muodonmuutokset jäivät hyvin pieniksi, samoin jalkatilan muoto säilyi ehjänä.
Sivutörmäys
Tigrassa on vakiovarusteena istuimeen asennettu sivuturvatyyny. Rintakehä kuormittui sivutörmäyksessä, muuten suoja oli hyvä.
Lasten turvaistuin
Testiautossa oli kaksi aikuistestinukkea eikä lasten turvaistuimelle jäänyt tilaa. Tigrassa ei ole kiinteätä varoitusta asentamasta turvaistuinta selkä menosuuntaan turvatyynyn taakse, eikä mainintaa lapselle aiheutuvasta hengen- ja loukkaantumisvaarasta.
Törmäys jalankulkijaan
Konepellin etureuna suojasi jonkin verran. Samoin tekivät ne konepellin osat, joiden osumat kohdistuvat aikuisten päähän. Konepellin muut osat ja varsinkin puskuri suojasivat huonosti.
Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.
Auton tiedot
-
Testausvuosi:
2004 -
Auton valmistaja:
Opel -
Malli:
Tigra -
Autoluokat:
Urheilulliset autot
Arvio:
-
Aikuisten turvallisuus:
4/5 tähteä -
Lasten turvallisuus:
- -
Jalankulkijoiden turvallisuus:
2/5 tähteä