Renault Clio | Autoliitto

Olet täällä

Renault Clio

TEST 2019
Aikuisten turvallisuus
96
Lasten turvallisuus
89
Jalankulkijoiden turvallisuus
72
Turvallisuus-järjestelmät
75

Renault Clio sai tulokseksi 5 tähteä

Renault Clion turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: ei saatavilla
Polviturvatyyny: ei saatavilla
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: etumatkustaja, takaistuimen reunapaikat

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa etutörmäyksessä. Testit osoittivat hyvää suojaa matkustajan kaikille kriittisille vartalon alueille. Sekä kuljettajan että matkustajan polville ja reisille suoja oli hyvä. Renault osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan. Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kaikkien kriittisten vartalon osien suojaus oli hyvä tai riittävä sekä kuljettajalle että takamatkustajalle

Myös sivutörmäystestissä Clio sai täydet pisteet kaikkien kriittisten vartalon osien ollessa hyvin suojattuja. Myös voimakkaammassa pylvästestissä kaikkien vartalon kriittisten osien suojaus oli hyvä, lukuun ottamatta rintakehää, jonka suojaus oli riittävä.

Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin taajamanopeuksissa, joissa monet piiskaniskuvammat syntyvät.

Lapsimatkustajien suoja

Etu- ja sivutörmäystestissä tulokset osoittivat hyvää tai riittävää suojausta sekä 6-vuotiasta että 10-vuotiasta simuloivalle nukelle.

Etuistuimen turvatyyny on kytkettävissä pois päältä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon järjestelmän tilasta, ja järjestelmä sai pisteet. Kaikki autoon tarkoitetut turvaistuimet saa asennettua kunnolla paikoilleen.

Muiden tienkäyttäjien suoja

Konepellin tarjoama suoja jalankulkijan päälle oli pääosin hyvä tai riittävä suurimmalla osalla pinnastaan, mutta tuulilasin jäykät pylväät antoivat muutaman huonon tuloksen. Jalankulkijan lantion suoja oli paikoittain hyvää, mutta heikkoja ja huonoja tuloksia saatiin myös. Samoin jalankulkijan jalkojen suojaus oli heikkoa ulkoreunoilla, mutta muualla hyvää.

Automaatinen hätäjarrutusjärjestelmä havaitsee jalankulkijat ja pyöräilijät sekä muut ajoneuvot. Testeissä järjestelmä toimi hyvin.

Turvavarusteet­­­

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin maantienopeuksilla. Nopeusavustin käyttää kameraa tunnistaakseen nopeusrajoitukset ja tarjoaa kuljettajalle mahdollisuuden asettaa nopeusrajoitin asianmukaisesti. Kaista-avustin auttaa pitämään auton ajoradalla, mutta ei auta estämään vakavampia tilanteita, kuten järjestelmä tekee joissain ajoneuvoissa. Etu- ja takapenkeillä on turvavyömuistuttimet.

Jaa muillekin