Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Renault Kadjar 2015

aikuismatkustajien suoja 33,9 pistettä (89 %)
lapsimatkustajien suoja 40,0 pistettä (81 %)
jalankulkijan suoja 27,0 pistettä (74 %)
turvavarusteet 9,3 pistettä (71 %)

Renault Kadjar sai tulokseksi 5 tähteä

Renault Kadjarin turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: edessä ja takana
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: ei

Polviturvatyyny: ei
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Kuljettaja sai hyvän suojan kaikille elintärkeille vartalonosilleen ja auto sai tästä täydet pisteet. Etumatkustajan suojasta auto menetti vain pisteen murto-osia, koska rintakehän suoja oli riittävä. Testinukketulokset näyttivät, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Renault osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan.

Myös koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettaja sai hyvän suojan ja auto täydet pisteet. Takamatkustajan rintakehän suoja oli riittävä ja kaikkien muiden elintärkeiden vartalonosien suoja hyvä.

Sivutörmäystestissä ja sitä voimakkaammassa pylvästestissä kaikki elintärkeät vartalonosat saivat hyvän suojan. Etuistuimet ja pääntuet antoivat peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan vähäisen suojan. Takaistuimilla suoja oli hyvä.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste, minkä vuoksi sen toimintaa taajamanopeuksilla ei otettu huomioon arvostelussa.

Lapsimatkustajien suoja

Kadjar sai täydet pisteet etu- ja sivutörmäystesteissä 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. Myös 3-vuotiasta lasta simuloivan nuken suoja oli hyvä lukuun ottamatta niskaa, johon kohdistui hieman liian kovia voimia. Etutörmäystestissä kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa istunut 3-vuotiasta simuloiva nukke ei liikkunut liikaa. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet.

Kaikki turvaistuimet, joita varten autoon on suunniteltu kiinnikkeet, saa asennettua tarkoituksenmukaisesti. Takaistuimen pehmusteet ja turvavyön kiinnikkeiden paikat ovat muuttuneet hieman valmistenumerosta VIN VF1RFE00X53586729 alkaen.

Jalankulkijan suoja

Puskuri suojasi jalankulkijan jalkoja hyvin ja sai täydet pisteet. Lantion suoja oli riittävä tai parempi kaikissa testatuissa kohdissa. Konepelti suojasi jalankulkijan päätä keskimäärin riittävästi. Suoja oli hyvä keskellä ja huono ainoastaan tuulilasin pilareiden kohdalla.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ei ole vakiovaruste, eikä sen odoteta olevan kovinkaan monissa myydyissä autoissa. Tämän vuoksi sen toimintaa maantienopeuksilla ei arvioitu.

Nopeusrajoitin on lisävaruste ja sen odotetaan olevan useimmissa myydyissä Renault Kadjar -malleissa. Järjestelmä tunnistaa kameran avulla nopeusrajoitukset ja ilmoittaa kulloinkin voimassa olevan rajoituksen kuljettajalle, joka voi nopeusrajoittimella säätää nopeuden sopivaksi. Myös lisävarusteena saatavan varoittavan kaistavahdin odotetaan täyttävän asennusmäärävaatimukset, joten se huomioitiin arvostelussa.

Kokonaisarvio:

5/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2015
  • Auton valmistaja:

    Renault
  • Malli:

    Kadjar
  • Autoluokat:

    Pienet maastoautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    89%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    81%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    74%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    71%
    100%