Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Saab 9-5 1998

etutörmäys 13 (81)
sivutörmäys 18 (100%)
kaikkiaan 31 (91%)
jalankulkijatörmäys 12 (33%)

Saab 9-5 testattiin uudelleen, jotta voidaan osoittaa auton täyttävän uuden pylvästestin vaatimukset. Tämän tavoitteen Saab 9-5 täytti onnistuneesti, auto on edelleen erittäin turvallinen. Molemmat lasten turvaistuimet oli asennettu selkä menosuuntaan, mutta sivutörmäyksessä lasten rintaan kohdistui epätavallisen suuri rasitus. Jalankulkijatörmäystestissä Saab 9-5 sai keskinkertaisen arvostelun, säärten vakavan loukkaantumisen riski oli erittäin suuri.

Etutörmäys

Matkustamo säilyi ehjänä, oven kehyksessä ilmeni muodonmuutoksia. Kuljettajan turvatyyny ei lauennut täyteen laajuuteensa, vaikka antoikin testinukelle hallitun suojan. Hyvin suunniteltu polvipuskuri hajotti polven seudun kuormituksen tasaisesti. Reisiin kohdistui tästä huolimatta kova rasitus polvien osuessa ohjauspylvään rakenteisiin.

Sivutörmäys

Erittäin tehokas vartaloa ja päätä suojaava sivuturvatyyny suojeli kuljettajaa vakavalta loukkaantumiselta pylvästestissä. Turvavyön ylempien kiinnikkeiden pehmusteet antoivat lisäsuojaa. Turvatyynyn tukema etuistuimen sivu suojasi kaikkia kylkiluita. Lantion suojana ovat oven kehyksen alaosa ja pehmusteet.

Lasten turvaistuin

Saabin suosittelemat, selkä menosuuntaan asennetut turvaistuimet ovat yhteensopivia turvavöiden kanssa. Etutörmäyksessä nämä toimivat hyvin, sivutörmäyksessä kumpikaan turvaistuin ei estänyt pään hallitsematonta liikettä. Turvaistuimen sijoittamisesta etuistuimelle varoittava kaavio oli puutteellinen. Epäselviä olivat myös turvaistuinten tarrat, joissa sekä varoitettiin sijoittamasta turvaistuinta etuistuimelle että myös näytettiin miten nämä sijoitetaan etuistuimelle. Turvavyön asennuksesta turvaistuinta kiinnitettäessä kertova ohje oli niinikään puutteellinen

Törmäys jalankulkijaan

Testitulokset osoittavat että suunnittelussa on kiinnitetty jonkin verran huomiota jalankulkijaturvallisuuden parantamiseen. Kuitenkin vain yksi alue jalankulkijatörmäystestissä näytti suojaa säärille.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

• Testausvuosi: