Seat Ateca 2016

aikuismatkustajien suoja 35,6 pistettä (93 %)
lapsimatkustajien suoja 41,4 pistettä (84 %)
jalankulkijan suoja 30,1 pistettä (71 %)
turvavarusteet 7,3 pistettä (60 %)

Seat Ateca sai tulokseksi 5 tähteä

Seat Atecan turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja

Polviturvatyyny: kuljettaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille: takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Seat pystyi osoittamaan, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan. Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan kaikki vartalonosat saivat hyvän suojan. Takamatkustajan rintakehä sai vähäisen suojan, mutta muuten suoja oli hyvä.

Sivutörmäystestissä päätä suojaava turvaverho ei täyttynyt tarkoituksen mukaisesti. Testinuken lukemat osoittivat hyvää suojaa, mutta turvaverhon epätäydellisestä täyttymisestä johtuen pään suojan tulos vähennettiin riittäväksi. Myös pylvästestissä pään suojan arviointiin tehtiin vähennyksiä, vaikka tässä testissä turvaverho täyttyi kunnolla. Pään ja rintakehän suoja arvioitiin riittäväksi ja kaikki muut vartalonosat saivat hyvän suojan.

Etuistuimet ja pääntuet sekä takaistuimet suojasivat hyvin peräänajon aiheuttamalta piiskaniskuvammalta. Atecassa on vakiovarusteena automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka osoitti testeissä toimivansa hyvin taajamanopeuksilla, joilla peräänajoa seuraavat piiskaniskuvammat useimmiten tapahtuvat.

Lapsimatkustajien suoja

10- ja 6-vuotiasta lasta simuloivat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan sekä etu- että sivutörmäystestissä. Etutörmäystestissä 6-vuotiasta simuloivan testinuken rintakehään kohdistuneiden hidastusvoimien vuoksi sen suoja jäi vähäiseksi. Muiden vartalonosien suoja oli hyvä. Etutörmäystestissä suoja oli hyvä.

Etumatkustajan turvatyynyn voi kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet.

Kaikki turvaistuimet saatiin asennettua kunnolla paikoilleen Euro NCAP:n testeissä.

Jalankulkijan suoja

Konepelti suojasi jalankulkijan päätä valtaosin riittävästi tai vähäisesti. Puskuri sai jalankulkijan jalkojen suojasta täydet pisteet. Lantion suoja puolestaan vaihteli hyvästä heikkoon.

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa jalankulkijat. Järjestelmä toimi Euro NCAP:n testeissä hyvin.

Turvavarusteet

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin ja esti tai vähensi tehokkaasti kolareita maantienopeuksilla. Atecassa on vakiovarusteena kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ja säädin, jolla kuljettaja voi asettaa auton enimmäisnopeuden. Kaistavahti on lisävaruste, joten sitä ei huomioitu Euro NCAP:n arvostelussa.

Kokonaisarvio:

5/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2016
  • Auton valmistaja:

    Seat
  • Malli:

    Ateca
  • Autoluokat:

    Pienet maastoautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    93%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    84%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    71%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    60%
    100%