Seat Leon | Autoliitto

Olet täällä

Seat Leon

TEST 2020
Aikuisten turvallisuus
92
Lasten turvallisuus
88
Jalankulkijoiden turvallisuus
71
Turvallisuus-järjestelmät
80

aikuismatkustajien suoja 35,0 pistettä (92%)
lapsimatkustajien suoja 43,4 pistettä (88%)
jalankulkijan suoja 38,5 pistettä (71%)
turvavarusteet 12,8 pistettä (80%)

Seat Leon sai tulokseksi 5 tähteä

Seat Leonin turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja, saatavilla myös takaistuimille (ei testiautossa)
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja, saatavilla myös takaistuimille (ei testiautossa)
Polviturvatyyny: saatavilla kuljettajalle (ei testiautossa)
Keskiturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: etumatkustaja, takaistuimen reunapaikat

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa etutörmäyksessä. Kuljettajan rintakehän suoja on arvioitu vähäiseksi perustuen nukesta mitattuihin paineisiin. Kuljettajan ja matkustajan polvien ja reisien suojaus oli hyvä. SEAT osoitti, että suojaus on samantasoinen myös erikokoisilla ja eri asennoissa matkustaville matkustajille.

Törmäysseinän analyysi osoitti paikallisesti suuria muutoksia seinässä ja tästä seurasi kohtuullinen vähennys pisteisiin toiselle ajoneuvolle aiheutuvan riskin vuoksi.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan ja takamatkustajien kriittisten vartalonosien suoja oli hyvä tai riittävä.

Sivutörmäystestissä kaikkien kriittisten vartalonosien suojaus oli hyvä, kuten myös voimakkaammassa pylvästestissä suojaus oli vähintään riittävä kaikille kriittisille vartalonosille. Kuljettajasta kaukaisemman kyljen törmäyksessä nuken liikkuminen auton sisällä oli vähäistä ja suojaus arvioitiin riittäväksi. Leon on varustettu keskiturvatyynyillä, jotka suojaavat sivutörmäyksessä matkustajia toisiltaan. Järjestelmä toimi testissä hyvin ja suojasi etumatkustajien päitä hyvin.

Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Takaistuinten geometrinen arviointi osoitti myös hyvää piiskaniskusuojaa. Leonissa on vakiovarusteena monitörmäysjarrujärjestelmää, joka jarruttaa heti törmäyksen jälkeen ehkäisten toista törmäystä. Autossa on myös edistyksellinen e-Call-järjestelmä, joka onnettomuuden sattuessa lähettää automaattisesti viestin hätäpalveluihin välittäen auton sijainnin.

Lapsimatkustajien suoja

Etutörmäystestissä sekä 6- että 10-vuotiaan nuken suojaus oli hyvä lukuun ottamatta 10-vuotiaan niskan suojausta, joka oli arvioitu riittäväksi. Sivutörmäystestissä sekä molempien nukkejen kaikkien kriittisten vartalonosien suojaus oli hyvä ja Leon sai maksimipisteet osiosta.

Etuistuimen turvatyyny on kytkettävissä pois päältä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon järjestelmän tilasta, ja järjestelmä saa tästä pisteet. Kaikki turvaistuimet, jotka Leoniin sopivat sai asennettua kunnolla.

Muiden tienkäyttäjien suoja

Konepellin antama suoja jalankulkijan päälle oli hyvä tai riittävä, tuulilasin jäykät tukirakenteet antoivat heikkoja ja huonoja tuloksia suojauksesta. Puskuri tarjosi hyvän suojan jalankulkijan jaloille ja lantion suojaus oli hyvää kaikissa testatuissa asennoissa.

Automaatinen hätäjarrutusjärjestelmä havaitsee jalankulkijat ja pyöräilijät sekä muut ajoneuvot. Testeissä järjestelmä toimi riittävästi ja onnistui välttämään tai lieventämään törmäyksiä useimmissa tapauksissa. Leonin hätäjarrutusjärjestelmä ei tunnista jalankulkijoita auton takana, joten peruutustestiä ei toteutettu.

Turvavarusteet

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on vakiovaruste ja toimi hyvin havaiten ja reagoiden muihin ajoneuvoihin välttäen tai lieventäen törmäyksiä useimmissa tapauksissa. Etu- ja takapenkkien turvavyömuistuttimien lisäksi A3:ssa on kuljettajaa ohjauksen perusteella tarkkaileva järjestelmä, joka seuraa kuljettajan tarkkaavaisuutta, keskittymistä ja väsymystilaa. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa, jos ajamisessa on huomautettavaa. Kaista-avustin auttaa pitämään auton ajoradalla sekä toimii myös vaikeammissa hätätilanteissa. Kuljettajan asettama nopeusrajoitin on vakiovaruste ja arvioitu testissä. Saatavilla on myös kehittyneempi, automaattinen nopeusavustin, joka tunnistaa nopeusrajoituksen automaattisesti ja voi säätää nopeusrajoittimen sen mukaan.

Jaa muillekin