Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Skoda Scala

aikuismatkustajien suoja 37,1 pistettä (97%)
lapsimatkustajien suoja 42,9 pistettä (87%)
jalankulkijan suoja 39,2 pistettä (81%)
turvavarusteet 10,0 pistettä (76%)

Skoda Scala sai tulokseksi 5 tähteä

Skoda Scalan turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja, saatavilla lisävarusteena takaistuimille (ei mukana testissä)
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja, saatavilla lisävarusteena takaistuimille (ei mukana testissä)
Polviturvatyyny: saatavilla lisävarusteena kuljettajalle (ei mukana testissä)
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikat, saatavilla lisävarusteena etumatkustajan paikalle (ei mukana testissä)

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa etutörmäyksessä. Nukeista saadut mittausarvot osoittivat hyvää suojausta kuljettajan ja matkustajan polville sekä reisille. Skoda osoitti, että suojaus on samantasoinen erikokoisille ja eri asennoissa matkustaville matkustajille.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan ja takamatkustajan kaikkien kriittisten vartalon osien suojaus arvioitiin hyväksi tai riittäväksi.

Sivutörmäystestissä ja voimakkaammassa pylvästestissä kaikkien kriittisten vartalon osien suojaus oli hyvä ja Scala sai täydet pisteet tästä testin osasta.

Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Takaistuinten geometrinen arviointi osoitti myös hyvää piiskaniskusuojaa. Vakiovarusteinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin kaupunkiajoon tyypillisillä hiljaisemmilla nopeuksilla, joissa piiskaniskuvammat tavallisimmin syntyvät.

Lapsimatkustajien suoja

Etutörmäystestissä sekä 6- että 10-vuotiaan nuken kriittisten vartalonosien suojaus oli hyvä lukuunottamatta 10-vuotiaan nuken niskaa, jonka suojaus oli riittävä. Sivutörmäystestissä suojaus molemmille nukeille oli hyvä ja Scala sai tästä testin osiosta täydet pisteet.

Etuistuimen turvatyyny on kytkettävissä pois päältä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon järjestelmän tilasta, ja järjestelmä saa tästä pisteet. Kaikki turvaistuimet, jotka Scalaan sopivat sai asennettua asiallisesti.

Muiden tienkäyttäjien suoja

Konepellin antama suoja jalankulkijan päälle oli pääosin hyvä tai riittävä. Tuulilasin jäykkien tukipilarien osalta suojaus oli huono. Puskurin suoja jalankulkijan jaloille oli hyvä ja lantiolle oli pääosin hyvä.

Scalan automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät muiden ajoneuvojen lisäksi. Järjestelmä tunnisti jalankulkijat ja pyöräilijät hyvin, ehkäisten tai lieventäen törmäyksiä useimmissa tapauksissa.

Turvavarusteet

Scalassa on turvavyömuistuttimet etu- ja takaistuimilla. Maantienopeuksilla tehdyissä testeissä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin. Kuljettajan asettama nopeusrajoitin auttaa välttämään ylinopeuskia ja kaista-avustin auttaa auton pitämisessä ajoradalla ja tarvittaessa toimii rajummin myös kriittisemmissä tilanteissa.

Kokonaisarvio:

5/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2019
  • Auton valmistaja:

    Skoda
  • Malli:

    Scala
  • Autoluokat:

    Pienet perheautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    97%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    87%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    81%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    76%
    100%