Suzuki Vitara 2015
aikuismatkustajien suoja 34,1 pistettä (89 %)
lapsimatkustajien suoja 42 pistettä (85 %)
jalankulkijan suoja 27,6 pistettä (76 %)
turvavarusteet 9,8 pistettä (75 %)
Suzuki Vitara sai tulokseksi 5 tähteä
Suzuki Vitaran turvavarustelu
Etuturvatyynyt |
Kuljettaja, etumatkustaja |
Päätä suojaava turvaverho |
Edessä ja takana |
Sivuturvatyynyt |
Edessä |
Lantioturvatyyny |
Ei |
Kuljettajan polviturvatyyny |
Kuljettaja |
Turvavöiden esikiristimet |
Kaikilla paikoilla |
Turvavöiden voimanrajoittimet |
Kaikilla paikoilla |
Turvavyömuistuttimet |
Kaikilla paikoilla |
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet |
Takaistuimen reunapaikoilla |
Aikuismatkustajien suoja
Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Auto sai täydet pisteet kuljettajalle antamastaan suojasta. Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan.
Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan kaikki vartalonosat paitsi rintakehä saivat hyvän suojan. Rintakehän sai riittävän suojan. Takamatkustajan rintakehä sai riittävän suojan, pää ja reidet hyvän suojan.
Sivutörmäystestissä Vitara tarjosi kaikille vartalonosille hyvän suojan ja sai siitä täydet pisteet. Suoja oli hyvä jopa sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä, ja auto sai täydet pisteet.
Etuistuimet, pääntuet ja takaistuimet antoivat peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan hyvän suojan. Vitaraan on saatavilla automaattinen, taajamanopeuksilla toimiva hätäjarrutusjärjestelmä. Koska se on lisävaruste, järjestelmää ei huomioitu arvostelussa.
Lapsimatkustajien suoja
Vitara sai täydet pisteet 1,5-vuotiasta lasta simuloivalle nukelle antamastaan suojasta. Kasvot menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa istuvan 3-vuotiasta simuloivan nuken pää ei liikkunut etutörmäyksessä liikaa, mutta niskaan kohdistui hieman liian kovia voimia. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin paikoillaan turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton rakenteisiin.
Etumatkustajan turvatyyny voidaan kytkeä pois käytöstä, jolloin istuimelle voidaan asentaa selkä menosuuntaan asennettava lastenistuin. Kuljettaja saa selvän tiedon turvatyynyn tilasta, joten järjestelmä sai tästä pisteet. Autoon saa asennettua kaikki turvaistuimet, joita varten autossa olevat kiinnikkeet on suunniteltu.
Jalankulkijan suoja
Puskuri suojasi hyvin jalankulkijan jalkoja kaikissa testatuissa kohdissa. Lantion seudun saama suoja vaihteli hyvästä huonoon. Konepellin jalankulkijan päälle antama suoja oli useimmissa mitatuissa kohdissa hyvä. Tuulilasin pilareiden kohdalla pään suoja oli heikko.
Turvavarusteet
Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Kuljettajan asettaman huippunopeuden säädin on lisävaruste ja sen odotetaan olevan useimmissa myydyissä Vitaroissa. Järjestelmä vastaa Euro NCAP:n vaatimuksia. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste. Vaikka järjestelmän toimintaa taajamanopeudella ei siksi arvioitu, sen maantienopeuden toiminta arvoitiin. Järjestelmä toimi hyvin. Vitaraan ei ole saatavana kaistavahtia.
Kokonaisarvio:
Auton tiedot
-
Testausvuosi:
2015 -
Auton valmistaja:
Suzuki -
Malli:
Vitara -
Autoluokat:
Pienet autot
Arvio:
-
Aikuisten turvallisuus:
0%89% -
Lasten turvallisuus:
0%85% -
Jalankulkijoiden turvallisuus:
0%76% -
Turvallisuusjärjestelmät:
0%75%