Tesla Model 3 | Autoliitto

Olet täällä

Tesla Model 3

TEST 2019
Aikuisten turvallisuus
96
Lasten turvallisuus
86
Jalankulkijoiden turvallisuus
74
Turvallisuus-järjestelmät
94

aikuismatkustajien suoja 36,7 pistettä (96%)
lapsimatkustajien suoja 42,3 pistettä (86%)
jalankulkijan suoja 35,7 pistettä (74%)
turvavarusteet 12,3 pistettä (94%)

Tesla Model 3 sai tulokseksi 5 tähteä

 

Tesla Model 3:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Polviturvatyyny: ei saatavilla
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikat

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa etutörmäyksessä. Nukeista saadut mittausarvot osoittivat hyvää suojausta kuljettajan ja matkustajan polville sekä reisille. Tesla osoitti, että suojaus on samantasoinen erikokoisille ja eri asennoissa matkustaville matkustajille. Molempien nukkejen suojaus arvioitiin hyväksi kaikille kriittisille vartalonosille ja Tesla Model 3 sai täydet pisteet tästä testin osasta.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä molempien nukkejen kriittisten vartalon osien suojaus oli hyvä, lukuunottamatta takamatkustajan rintakehää, jonka suojaus arvioitiin riittäväksi.

Sivutörmäystestissä kaikkien kriittisten vartalon osien suojaus oli hyvä ja Tesla Model 3 sai täydet pisteet tästä testin osasta. Voimakkaammassa pylvästestissä rintakehän suojaus oli vähäinen ja muiden kriittisten vartalonosien suojaus oli hyvä.

Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Takaistuinten geometrinen arviointi osoitti myös hyvää piiskaniskusuojaa. Vakiovarusteinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin kaupunkiajoon tyypillisillä hiljaisemmilla nopeuksilla, joissa piiskaniskuvammat tavallisimmin syntyvät. Järjestelmä esti törmäykset kaikissa testatuissa tapauksissa.

Lapsimatkustajien suoja

Etutörmäystestissä 10-vuotiaan nuken niskasta saadut mittaustulokset osoittivat vähäistä suojaa. Muuten suojaus sekä 6- että 10-vuotiaalle nukelle oli hyvä. Sivutörmäystestissä suojaus molemmille nukeille oli hyvä ja Tesla Model 3 sai tästä testin osiosta täydet pisteet.

Etuistuimen turvatyyny on kytkettävissä pois päältä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon järjestelmän tilasta, ja järjestelmä saa tästä pisteet. Kaikki turvaistuimet, jotka Tesla Model 3:seen sopivat sai asennettua asiallisesti.

Muiden tienkäyttäjien suoja

Konepellin antama suoja jalankulkijan päälle oli vaihteleva. Isoilla alueilla suoja oli riittävä, mutta tuulilasin alareunan ja jäykkien tukirakenteiden kohdalta tulokset olivat huonoja. Sen sijaan puskurin suoja jalankulkijan jaloille ja lantiolle oli hyvä kaikissa testatuissa kohdissa.

Muiden ajoneuvojen havaitsemisen lisäksi Tesla Model 3:n automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät. Järjestelmä tunnisti jalankulkijat hyvin ja sai pyöräilijöiden tunnistamisesta täydet pisteet.

Turvavarusteet

Maantienopeuksilla tehdyissä testeissä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin. Kaista-avustin auttaa auton pitämisessä ajoradalla ja tarvittaessa toimii rajummin myös kriittisemmissä tilanteissa. Turvavyömuistuttimet ovat vakiovaruste sekä etu- että takapenkeillä. Nopeusavustin tunnistaa nopeusrajoituksen kartan perusteella ja esittää tiedon kuljettajalle, jonka on helppo asettaa nopeusrajoitin oikeaan nopeuteen.

Jaa muillekin