Toyota Hilux

aikuismatkustajien suoja 32,6 pistettä (85 %)
lapsimatkustajien suoja 40,3 pistettä (82 %)
jalankulkijan suoja 30,9 pistettä (73 %)
turvavarusteet 3 pistettä (25 %)

Toyota Hilux sai tulokseksi 3 tähteä

Toyota Hiluxin turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: ei

Polviturvatyyny: kuljettaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikoilla

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät hyvin muotonsa etutörmäyksessä. Kuljettajan ja etumatkustajan polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Testin perusteella erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan.

Kuljettajan etuturvatyyny täyttyi epätäydellisesti, minkä vuoksi pää osui sen läpi ohjauspyörään. Vaikka testinuken lukemat eivät osoittaneet vaarallista osumaa, pisteitä vähennettiin ja suoja arvoitiin riittäväksi. Etumatkustajan kaikki elintärkeät vartalonosat saivat hyvän suojan.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan muut vartalonosat saivat hyvän suojan paitsi rintakehä, jonka suoja oli riittävä. Takamatkustajan rintakehän suoja oli vähäinen.

Hilux sai täydet pisteet sekä sivutörmäystestissä että sitä voimakkaammassa pylvästestissä. Kaikkien elintärkeiden vartalonosien suoja oli hyvä.

Peräänajotestissä etuistuimet ja pääntuet sekä takaistuimet suojasivat hyvin piiskaniskuvammalta. Lisävarusteena saatava automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä tuo piiskaniskuvammaa vastaan lisäsuojaa, mutta sitä ei arvoitu tässä testissä.

Lapsimatkustajien suoja

Etutörmäyksessä 6-vuotiasta simuloivan testinuken niskaan ja rintakehään kohdistui hidastusvoimia, joiden perusteella niskan suoja arvioitiin vähäiseksi ja rintakehän suoja heikoksi. 10-vuotiasta simuloiva nuken kaikki vartalonosat saivat hyvän suojan paitsi niska, jonka suoja oli riittävä.

Sivutörmäystestissä molemmat nuket saivat hyvän suojan.

Hiluxissa on järjestelmä, joka kytkee etumatkustajan turvatyynyn pois käytöstä automaattisesti, jos tälle paikalle asennetaan esimerkiksi selkä menosuuntaan asennettava turvaistuin. Järjestelmä vastasi Euro NCAP:n vaatimuksia ja sai siitä pisteet.

Euro NCAP:n testeissä lähes kaikki turvaistuimet sai asennettua kunnolla paikoilleen. Poikkeuksena oli painoryhmän 1 turvaistuin (9–18 kg; 6kk–4 v.), jonka asentamiseen tulee kiinnittää erityistä huolellisuutta. Toyota ei myöskään suosittele turvaistuimen käyttöä takaistuimen keskipaikalla, vaikka turvaistuimen saa asennettua paikalle kunnolla.

Jalankulkijan suoja

Konepelti suojasi jalankulkijan päätä valtaosin hyvin tai riittävästi. Sen etureunassa ja tuulilasin pilareiden kohdalla suoja oli heikompi.

Puskuri tarjosi jalankulkijan jaloille ja lantiolle hyvän suojan kaikissa testatuissa kohdissa. Jalankulkijat tunnistava automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste, eikä sitä otettu huomioon tässä testissä.

Turvavarusteet

Autossa on vakiovarusteena turvavyömuistuttimet kaikilla paikoilla.

Muut tässä osiossa arvioitavat turvavarusteet kuuluvat lisävarusteena saatavaan turvavarustepakettiin, jota ei arvioitu tässä testissä.

Kokonaisarvio:

3/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2016
  • Auton valmistaja:

    Toyota
  • Malli:

    Hilux
  • Autoluokat:

    Pick-upit

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    85%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    82%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    73%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    25%
    100%