Volkswagen ID.3 | Autoliitto

Olet täällä

Volkswagen ID.3

TEST 2020
Aikuisten turvallisuus
87
Lasten turvallisuus
89
Jalankulkijoiden turvallisuus
71
Turvallisuus-järjestelmät
88

aikuismatkustajien suoja 33,3 pistettä (87%)
lapsimatkustajien suoja 44,0 pistettä (89%)
jalankulkijan suoja 38,8 pistettä (71%)
turvavarusteet 14,2 pistettä (88%)

Volkswagen ID.3 sai tulokseksi 5 tähteä

 

Volkswagen ID.3:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: ei saatavilla
Polviturvatyyny: ei saatavilla
Keskiturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: etumatkustaja, takaistuimen reunapaikat

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa etutörmäyksessä. Matkustajan kaikkien kriittisten vartalonosien suoja oli hyvä. Kuljettajan rintakehän suoja arvioitiin vähäiseksi, perustuen mittaustuloksiin paineesta nukessa. Molempien nukkejen polvien ja reisien suoja oli hyvä. Volkswagen osoitti, että suojaus on samantasoinen erikokoisille ja eri asennoissa matkustaville matkustajille.

ID.3:n etuosan rakenne ei aiheuttanut liiallisia vaurioita törmäysseinään, joten etuosan rakennetta voidaan pitää kohtuullisen suotuisana.

Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä kuljettajan ja takamatkustajien kriittisten vartalonosien suoja oli hyvä tai riittävä.

Sivutörmäystestissä kaikkien kriittisten vartalonosien suojaus oli hyvä. Voimakkaammassa pylvästestissä vartalon suojaus oli hyvä lukuun ottamatta rintakehää, josta saadut paineen mittauslukemat osoittivat vähäistä suojausta. Kuljettajasta kaukaisemman kyljen törmäyksessä nukke liikkui auton sisällä reilusti ja suojaus arvioitiin tämän takia huonoksi, vaikka mittaustulokset olivat hyviä. ID.3:ssa on keskiturvatyyny, joka suojaa sivutörmäyksessä matkustajia toisiltaan. Järjestelmä toimi hyvin testissä suojaten kuljettajan ja etumatkustajan päitä toisiltaan.

Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Takaistuinten geometrinen arviointi osoitti myös hyvää piiskaniskusuojaa. ID.3:ssa on vakiovarusteena monitörmäysjarrujärjestelmä, joka jarruttaa heti törmäyksen jälkeen ehkäisten toista törmäystä. Autossa on myös edistyksellinen e-Call-järjestelmä, joka onnettomuuden sattuessa lähettää automaattisesti viestin hätäpalveluihin välittäen auton sijainnin.

Lapsimatkustajien suoja

Etu- ja sivutörmäystestissä sekä 6- että 10-vuotiaan nuken suojaus oli hyvä kaikille kriittisille vartalon osille, ja ID.3 sai tästä testin osasta täydet pisteet

Etuistuimen turvatyyny on kytkettävissä pois päältä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kaikki turvaistuimet, jotka ID.3:een sopivat sai asennettua asiallisesti.

Muiden tienkäyttäjien suoja

Konepellin antama suoja jalankulkijan päälle oli pääosin riittävä, tuulilasin jäykät tukirakenteet aiheuttivat joitain huonoja tuloksia. Puskuri tarjosi hyvän suojan jalankulkijan jaloille ja puskurin suojaus jalankulkijan lantiolle oli myös hyvä. ID.3 sai tästä testin osasta täydet pisteet.

Automaatinen hätäjarrutusjärjestelmä havaitsee jalankulkijat ja pyöräilijät sekä muut ajoneuvot. Testeissä järjestelmä reagoi muihin jalankulkijoihin vähäisesti ja pyöräilijöihin riittävästi, onnistuen välttämään tai lieventämään törmäyksiä useimmissa tapauksissa. ID.3:n hätäjarrutusjärjestelmä ei tunnista jalankulkijoita auton takana, joten peruutustestiä ei toteutettu.

Turvavarusteet

Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on vakiovaruste ja toimi hyvin havaiten ja reagoiden muihin ajoneuvoihin välttäen tai lieventäen törmäyksiä useimmissa tapauksissa. Etu- ja takapenkkien turvavyömuistuttimien lisäksi ID.3:ssa on kuljettajaa ohjauksen perusteella tarkkaileva järjestelmä, joka seuraa kuljettajan tarkkaavaisuutta, keskittymistä ja väsymystilaa. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa, jos ajamisessa on huomautettavaa. Kaista-avustin auttaa pitämään auton ajoradalla sekä toimii myös vaikeammissa hätätilanteissa. Nopeusavustin käyttää kameraa ja karttaa nopeusrajoituksen tunnistamiseen. Tieto välitetään kuljettajalle, joka voi valita auton käyttävän sitä nopeudenrajoittimen säätämiseen tai säätää nopeudenrajoittimen manuaalisesti.

Jaa muillekin