Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Volkswagen Passat 1997

etutörmäys 8 (50%)
sivutörmäys 11 (61%)
kaikkiaan 19 (56%)
jalankulkijatörmäys (%)

Passat oli ainoa tässä testissä mukana ollut auto, jossa ohjaus on vasemmalla puolella. Kaikkien valmistajien tavoin VW on velvollinen huolehtimaan autojen yhtäläisestä turvallisuudesta, ohjauksen puolesta riippumatta. EuroNCAP:n näkemyksen mukaan Passat täyttää nämä vaatimukset. Etutörmäyksessä osuma tapahtui kuljettajan puolella kuten kaikilla muillakin testiautoilla. Passat täytti vuonna 1998 voimaantulevat uusien autojen sivutörmäysnormit. Myös etutörmäyksessä Passat pärjäsi hyvin, vaikka kojelaudan alapuoliset kovat rakenteet aiheuttivat vaaran kuljettajan polville, lantiolle ja reisille.

Etutörmäys

A-pilari siirtyi taaksepäin 68 mm. Matkustamon rakenne säilyi hallittuna. Kuljettajan ovi aukesi törmäyksessä ja testin jälkeen ovi saatiin enemmän auki vetämällä. Matkustajan ovi voitiin avata normaalisti. Ohjauspyörä työntyi 85 mm taakse- ja 15 mm ylöspäin. Jalkatilan muoto muutti jonkin verran, jarrupoljin siirtyi taaksepäin 91 mm. Kuljettajan päänsuojan arvio putosi riittävään, koska pää osui turvatyynyyn hallitsemattomasti. Niskan suoja oli kuitenkin hyvä eikä rintakehä osunut ohjauspyörään. Rintakehän hyvään suojaan vaikutti turvavyön aiheuttaman kuormituksen pysyminen kohtuullisena ja matkustamon säilyminen ehjänä. Kuljettajan vasen polvi osui säilytystilaan. Toisessa kulmassa tapahtuneessa törmäyksessä polvi olisi voinut osua ohjauspylvään kiinnikkeisiin tai lukkoon. Polven mahdollisesti työntyessä pidemmälle loukkaantumisriski olisi kasvanut edelleen Kuljettajan oikea polvi osui ohjauspylvästä ympäröivään pehmeään muoviin, joka kuitenkin jousti niin paljon että polvi osui itse ohjauspylvääseen. Hiukan eri kulmassa polvi olisi saattanut osua ohjauslukkoon ja sen kiinnikkeisiin. Ohjauspylvään kiinnityspultit ja ohjauspyörän säätövipu aiheuttivat paikallisten vammojen vaaran polven alueella. Vasemman säären suoja arvioitiin heikoksi ja oikean säären suoja erittäin heikoksi. Jalkatilan rajoitetun muodonmuutoksen ansiosta jalkojen ja nilkkojen suoja oli hyvä. Matkustajan suoja oli muuten hyvä, mutta turvavyön aiheuttama rintakehän kuormitus altistaa loukkaantumiselle. Myös vasen polvi, reisi ja lantio olivat vaarassa loukkaantua.

Sivutörmäys

Yleisesti ottaen hyvä tulos sivutörmäystestissä. Passat täytti vuonna 1998 voimaantulevat uusien autojen sivutörmäysnormit. Kuljettajan mahan suoja oli kuitenkin erittäin heikko. Pään suoja oli hyvä, vaikka rintakehän ja lantion suoja arvioitiin riittäväksi.

Lasten turvaistuimet

Ei raportoitu.

Törmäys jalankulkijaan

Keskimääräiset tulokset; aikuisten päähän kohdistuvissa osumissa selvästi keskiarvoa paremmat ja sääriin kohdistuneissa iskuissa keskimääräistä huonommat pisteet.

Mallin historia ja turvavarustelu

Uusi Passat esiteltiin lokakuussa 1996. Vuoden 1997 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat ABS-jarrut, turvakaaret, kuljettajan ja matkustajan etuturvatyynyt, etuturvavöiden esikiristimet, korkeudensäätö ja turvapysäyttimet. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö ja pääntuki ovat lisävarusteita eikä näitä ollut testiautossa. Sivuturvatyynyt ovat vakiona joissakin Euroopan maissa, nämä kytkettiin testissä pois päältä.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    1997
  • Auton valmistaja:

    Volkswagen
  • Malli:

    Passat
  • Autoluokat:

    Perheautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    3/5 tähteä
  • Lasten turvallisuus:

    -
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    2/5 tähteä