Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Volvo S40 1997

etutörmäys 12 (75%)
sivutörmäys 14 (78%)
kaikkiaan 26 (76%)
jalankulkijatörmäys (%)

Volvo S40 sai ainoana tässä ryhmässä neljän tähden tuloksen etu- ja sivutörmäystestissä. Etutörmäystestissä Volvo S40:ssä ei havaittu merkittäviä puutteita. Jalkatilan pienempi muodonmuutos olisi kuitenkin ollut kokonaistulokselle edullisempi. Testiautossa oli kuljettajan etuturvatyyny ja sivuturvatyynyt molemmilla puolilla. Nämä ovat vakiovarusteita kaikissa Euroopan maissa. Sivuturvatyynyt on asennettu istuimiin ja nämä suojaavat kaikissa istuimen asennoissa.

Etutörmäys

A-pilari liikkui taaksepäin ainoastaan 48 mm ja matkustamo säilyi ehjänä. Kuljettajan ovi saatiin auki lievällä voimankäytöllä ja matkustajan ovi normaalisti. Ohjauspyörä siirtyi 59 mm taakse- ja 15 mm alaspäin. Jalkatilan muoto muuttui jonkin verran, jarrupoljin työntyi 164 mm taaksepäin. Kuljettajan pään ja niskan suoja olivat hyviä ja pää osui turvatyynyyn hallitusti. Rintakehän suoja oli heikko. Kuljettajan vasen polvi osui ohjauspylvään koteloon ja kojelautaan, mutta polvien, reisien ja lantion suoja oli hyvä. Myös oikea polvi osui kojelautaan, mutta polven, reiden ja lantion suoja arvioitiin hyväksi. Molempia sääriä uhkasi kuitenkin loukkaantuminen ja jalkatilan muodonmuutosten vuoksi jalkojen ja nilkkojen suoja oli heikko. Matkustajan pää, niska sekä molemmat reidet ja sääret olivat hyvin suojattuja. Turvavyön aiheuttama rintakehän kuormitus saattaa altistaa matkustajan loukkaantumiselle.

Sivutörmäys

Kuljettajan pään suoja oli hyvä. Istuimeen asennettu turvatyyny toimi hyvin suojaten rintakehän, mahan ja lantion riittävästi.

Lasten turvaistuimet

Volvon suosittelemat selkä menosuuntaan asennetut turvaistuimet vaativat ylimääräiset kiinnikkeet. Turvaistuinten ja auton istuimien lievät yhteensovittamisongelmat eivät vaaranna turvallisuutta. Turvaistuin vaati myös istuimen selästä auton lattiaan ulottuvan ylimääräisen tuen. Lapsen vaatiman tilan ja auton istuinten etäisyyden yhteensovittaminen havaittiin ongelmalliseksi. Puolitoistavuotiaan turvaistuin toimi hyvin etutörmäystestissä, mutta sivutörmäystestissä lapsi joutui lähelle auton korin hajonneita rakenteita ja lapsen rintakehä oli vaarassa loukkaantua pahoin. Kasvot menosuuntaan asennetuilla turvaistuimilla tämä ongelma on pienempi. Vaikka testiautossa ei ollut matkustajan turvatyynyä, turvaistuimet ovat asennettavissa sellaisella varustettuun autoon.

Törmäys jalankulkijaan

Volvon etupää on jalankulkijoille ankara, erityisesti aikuisten päähän kohdistuvissa osumissa.

Mallin historia ja turvavarustelu

Ensiesittely syyskuussa 1995. Vuoden 1997 mallin vakiovarusteisiin kuuluvat ABS-jarrut, SIPS-sivuturvajärjestelmä, kuljettajan turvatyyny, istuimiin asennetut sivuturvatyynyt, etuturvavöiden korkeudensäätö ja esikiristimet ja kolmipisteturvavyö myös takaistuimen keskipaikalla. Matkustajan etuturvatyyny on lisävaruste eikä tätä ollut testiautossa.

Katso lisätiedot ja videoleikkeet euroncap.com sivuilta.

Auton tiedot

• Testausvuosi: