Volvo S60 | Autoliitto

Olet täällä

Volvo S60

TEST 2018
Aikuisten turvallisuus
96
Lasten turvallisuus
84
Jalankulkijoiden turvallisuus
74
Turvallisuus-järjestelmät
76

Volvo S60 sai tulokseksi 5 tähteä

Volvo S60:n turvavarustelu

Etuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Päätä suojaava turvaverho: kaikilla paikoilla
Sivuturvatyynyt: kuljettaja, etumatkustaja
Lantioturvatyyny: kuljettaja, etumatkustaja
Polviturvatyyny: ei saatavilla
Turvavöiden esikiristimet: kaikilla paikoilla
Turvavöiden voimanrajoittimet: kaikilla paikoilla
Turvavyömuistuttimet: kaikilla paikoilla
Turvaistuinten Isofix-kiinnikkeet: takaistuimen reunapaikat, lisävarusteena etumatkustajan paikka

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät muotonsa etutörmäyksessä. Testit osoittivat hyvää suojaa sekä kuljettajan että matkustajan polville ja reisille. Volvo osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saivat samantasoisen suojan. Koko keulan leveydeltä osuvassa etutörmäystestissä takamatkustajien niskan ja rintakehän suoja oli riittävä. Muiden kriittisten vartalon osien suojaus oli hyvä. Kuljettajan kaikkien kriittisten vartalon osien suojaus oli hyvä.

Sivutörmäystestissä ja voimakkaammassa pylvästestissä kriittisten vartalon osien suojaus oli hyvä tai riittävä.  

Peräänajotestissä etuistuimien ja pääntukien suoja piiskaniskuvammoilta oli hyvä. Takaistuinten geometrinen arviointi osoitti myös hyvää suojausta piiskaniskuvammoilta. Vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin taajamanopeuksissa, joissa monet piiskaniskuvammat syntyvät.

Lapsimatkustajien suoja

Etu- ja sivutörmäystestissa sekä 6- että 10-vuotiasta simuloivien nukkejen kriittisten vartalon osien suojaus oli hyvä ja S60 sai maksimipisteet dynaamisesta testistä. Etuistuimen turvatyyny on kytkettävissä pois päältä, jolloin tällä paikalla voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta. Kuljettaja saa selvän tiedon järjestelmän tilasta, ja järjestelmä sai pisteet. Kaikki autoon tarkoitetut turvaistuimet saa asennettua kunnolla paikoilleen, lukuun ottamatta yleisen kategorian istuimia takapenkin keskipaikalle.

Muiden tienkäyttäjien suoja

Volvo S60:ssa on aktiivinen konepelti, joka nousee järjestelmän tunnistaessa törmäyksen jalankulkijaan ja tekee siten tilaa konepellin ja moottorin kovien osien väliin. Peugeot osoitti, että järjestelmä toimii eri nopeuksissa ja erikokoisiin jalankulkijoihin osuessa. Konepelti testattiin mysö yläasennossa. Konepellin antama suoja jalankulkijan päälle oli hyvä suurimmassa osassa konepeltiä, suojaus oli huono vain tuulilasin kovissa pylväissä. Puskuri tarjosi hyvän suojan jalankulkijan jaloille. Lantion suojaus vaihteli.

Automaatinen hätäjarrutusjärjestelmä havaitsee jalankulkijat ja pyöräilijät. Järjestelmä toimi kokeissa hyvin, ehkäisten tai lieventäen törmäyksiä, myös yöaikaan jalankulkijoiden kohdalla.

Turvavarusteet­­­

Volvo S60:ssa on turvavyömuistutin kaikilla paikoilla. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä toimi hyvin maantienopeuksilla tehdyissä testeissä. Vakiovarusteinen kaista-avustin auttaa pitämään auton ajoradalla sekä voi toimia myös vaikeammissa hätätilanteissa. Kameroihin pohjautuva nopeusavustin näyttää paikallisen nopeusrajoituksen antaen kuljettajalle mahdollisuuden asettaa rajoitin asianmukaisesti.

Jaa muillekin