Latvia

Automatkailijan Latvia

Maa sijaitsee Itämeren rannikolla Itä-Euroopan tasankoalueella. Maaperä on hedelmällistä alavaa maastoa. Metsät peittävät suuren osan maasta. Puut ovat enimmäkseen havupuita. Maan korkein kohta on Gaiziņkalns (311 m). Tärkeimmät joet ovat Daugava (Väinänjoki), Lielupe, Gauja, Venta ja Salaca. Latvialla on 531 km rantaviivaa. Riianlahti on matala.

Yleistietoa Latviasta

Pinta-ala 64 589 km²
Asukasluku 1,9 milj.
Väestöntiheys 34 as./km²
Valtakieli latvia 62% ja venäjä 26% väestöstä
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Riika 641 423

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Puhelin: 1888, apu on maksullista. Maassa on myös muita palvelun tarjoajia.

Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenet sekä ePlus- ja ePremium-jäsenet (sähköautoilijoille):

Soitto Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus- ja Premium-jäseneksi sekä ePlus- ja ePremium-jäseneksi.

Päivitetty 5/2023.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 112
  • Ambulanssi 112
  • Palokunta 112
  • Turistipoliisi (24h) (+371) 6718 1818

Moottorin matkavinkit Latviaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi

Ajoittuuko ulkomaanmatkasi pääsiäiselle?

Maissa, joissa pääsiäinen on vuoden tärkein kirkollinen juhla, on tavanomaista enemmän liikennettä sukulaisvierailujen ja koululaisten pääsiäislomien vuoksi.

Näin on kaikissa katolisissa maissa, jossa on odotettavissa pitkänäperjantaina uskonnollisia tapahtumia ja jumalanpalveluksia. Tilaisuuksiin saattaa kokoontua paljon ihmisiä, mikä tarkoittaa, että tietkin voivat ruuhkautua. Monilla paikkakunnilla on ristisaattoja, jotka hautajaissaattueen tavoin liikkuvat pitkin paikkakunnan katuja tai teitä. Pitkäperjantai ei ole kirkollinen pyhäpäivä, eikä siis vapaapäivä, mutta on odotettavissa, että jotkut kaupat sulkevat ovensa aikaisemmin.

Liian tiukkaa matka-aikataulua ei siis pääsiäisen ajaksi kannata laatia. Ruuhkia on odotettavissa kaikissa katolisissa maissa, kuten vaikkapa Baltian kautta matkaaville jo Latviassa, Liettuassa, erityisesti Puolassa sekä Slovakiassa, Sloveniassa ja Unkarissa.

• Jos aiheutuu henkilövahinkoja tai aineellisia vahinkoja kolmansille osapuolille, pitää tehdä ilmoitus poliisille. Ajoneuvoja ei saa siirtää ennen poliisin tuloa. Poliisille voi ilmoittaa onnettomuudesta myös silloin, jos toinen osapuoli ei suostu antamaan henkilötietojaan. Jos onnettomuudesta ei aiheudu henkilövahinkoja eikä aineellisia vahinkoja kolmansille osapuolille, saa ajoneuvot siirtää ois ajoradalta.

Onnettomuuden jälkeen ei saa nauttia alkoholia tai muita päihdyttäviä aineita tai lääkkeitä, koska viranomaiset tarvitsevat aikaa selvittääkseen, onko tällaisilla aineilla ollut vaikutusta onnettomuuden syntyyn.

Lähde: Tieliikennelaki (Road Traffic Law), § 27:

https://likumi.lv (Traffic law)

• Ravintolat: jos laskuun ei sisälly palvelumaksua, on tapana antaa juomarahaa 10 %:a laskun summasta.

Hotellit: juomarahan antaminen ei ole pakollista, mutta tapana on antaa hieman palvelurahaa.

Taksit: yleensä annetaan hieman ylimääräistä.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Yleisiä teitä: 70 437 km

Valtion teitä (sisältää pää- ja paikallistiet): 20 066 km

Yleiset päätiet on merkitty A-kirjaimella ja yleiset alueelliset tiet P-kirjaimella.

Teiden kunto

Teiden taso vaihtelee. Via Baltica on melko hyvässä kunnossa. Muutenkin päätiet ovat kohtalaisia tai hyviä, mutta 15 % pääteistä (noin 260 km) on vuonna 2021 huonossa tai erittäin huonossa kunnossa. Maaseudulla tiet ovat enimmäkseen sorateitä, jotka saattavat olla todella huonossa kunnossa. Kaupungeissa katujen kunto on vaihteleva.

Maailman talousfoorumin vuoden 2019 raportin mukaan teiden taso Latviassa oli sijalla 96 (maailman maita oli vertailussa 141). Liettuan tiestö oli sijalla 38 ja Viron sijaluku oli 41 (Suomen 19).