Alankomaiden ”milieuzonet”

Useissa Alankomaiden kaupungeissa on ympäristövyöhykkeitä (milieuzone) ilmanlaadun parantamiseksi. Ympäristövyöhykkeet on viitoitettu ajokiellon liikennemerkillä, johon on kirjoitettu sanat ”Milieu zone”. Alueilla on kameravalvonta. Vyöhykkeet ovat voimassa kaikkina päivinä kellon ympäri. Ajokiellot koskevat vain dieselajoneuvoja (paitsi Den Haagissa myös tiettyjä mopedeja). Mitään rekisteröintiä tai päästötarraa ei tarvita. Lisätietoa Alankomaiden Matkakohteet -sivuilla.

Belgiassa ympäristövyöhykkeitä

Flanderin alueella on ympäristövyöhykkeitä Antwerpenissä, Brysselissä ja Gentissä. Vallonian alueelle ympäristövyöhykkeitä on suunnitteilla vuodelle 2025. Ajorajoitukset koskevat myös ulkomaalaisia M1-luokan autoja, minibusseja (M2) ja linja-autoja (M3), alle 3,5 tonnin pakettiautoja (N1). 1.1.2025 jälkeen myös moottoripyöriä, skoottereita, mopoja ja kuorma-autoja.

Päästömerkkiä tai -tarraa ei tarvita, mutta muualla kuin Belgiassa tai Alankomaissa rekisteröity auto pitää rekisteröidä internetin kautta ennen tuloa Brysseliin. Auto pitää rekisteröidä, vaikka se täyttäisi päästömääräykset. Rekisteröinti on maksuton.

Espanjassakin ympäristövyöhykkeitä

Joissakin kaupungeissa, kuten Barcelonassa, Cordobassa, Madridissa ja Sevillassa on pysyvät ympäristövyöhykkeet nimeltään ZBE (Zona de Bajas/Baixes Emisiones). Useita uusia ympäristövyöhykkeitä on määrä tulla yli 50 000 asukkaan paikkakunnille. ZBE-vyöhykkeet on viitoitettu ja alueita valvotaan kameroilla. Joissakin kaupungeissa ilmansaasteiden lisääntyessä aktivoidaan väliaikaisia ympäristövyöhykkeitä, joille annetaan tiukempia lisärajoituksia.

Espanjan ympäristövyöhykkeet kartalle merkittyinä.
Oman ajoreitin mukaan voi tarkastaa kartalta tai kaupunkien joukosta tiedot niistä kohteista, joiden kautta aikoo ajaa. Maassa ei ole keskitettyä rekisteröintijärjestelmää vaan jokaisella kaupungilla on omat järjestelmänsä, joten matkailijan pitää ottaa etukäteen yhteys sen kaupungin liikennepalveluun, jonne hän aikoo matkustaa.

Iso-Britanniassa ruuhkamaksuja ja ympäristövyöhykkeitä

Lontoossa on käytössä kaikkina päivinä 7.00–22.00 ruuhkamaksu (Congestion charge). Maksullinen alue on merkitty liikennemerkillä, jossa on valkoinen C-kirjain punaisella pohjalla. Ruuhkamaksu on 15 puntaa/päivä, jos maksaa etukäteen tai samana päivänä. Maksun voi maksaa verkossa tai TfL Pay to drive in London -sovelluksella. Verkossa on kartta Lontoon ruuhkamaksualueesta. Lisätietoa maksusta ja maksun suorittamismahdollisuus.

ULEZ (Ultra Low Emission Zones) astui voimaan huhtikuussa 2019. ULEZ-vyöhyke kartalla. Kuten LEZ-, myös ULEZ-vyöhykkeellä rajoitukset ovat voimassa kaikkina päivinä kellon ympäri. ULEZ-vyöhyke koskee myös moottoripyöriä.

Ympäristönsuojeluvyöhyke, jolla pyritään alentamaan päästöjä (Low Emission Zone, eli LEZ) on käytössä Suur-Lontoon alueella kaikkina päivinä kellon ympäri. Alueen alkaminen on viitoitettu valkoisin suorakaiteenmuotoisin liikennemerkein, joissa on vihreän pisteen sisällä valkoisella sana ”ZONE” ja vihreän pisteen yläpuolella on teksti ”Low Emission”. Alueen sisällä sekä ennakkovaroituksena mm. M25-tiellä käytetään sinipohjaisia opasteita. Rajoitukset ja LEZ-maksut koskevat kuorma-autoja ja linja-autoja, mutta myös kokonaismassaltaan yli 2,5 tonnin painoisia matkailuautoja, omapainoltaan 1 205 – 3 500 kg painoisia pickup-autoja tai pakettiautoja sekä alle 5 000 kg painoisia minibusseja. Koskeeko LEZ omaa ajoneuvoa?

Ympäristövyöhykkeitä myös seuraavissa kaupungeissa: Durham, Birmingham, Portsmouth,Bath

Ranskan ympäristövyöhykkeet

Useissa kaupungeissa on ympäristövyöhykkeitä. Niille saa ajaa vain, jos ajoneuvossa on Crit’Air-päästömerkki. Määräykset koskevat myös ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja. Ympäristövyöhykkeitä perustetaan koko ajan lisää.Ajo vyöhykkeille on sallittu vain ranskalaisella päästötarralla.

Crit’Air-tarran voi hankkia vain internetin kautta. Myös ulkomaisille ajoneuvoille pitää tarra hankkia Ranskan ympäristöministeriön sivuilta. Ministeriö lähettää tarran postitse. Markkinoilla on myös muita tarraa myyviä organisaatioita, jotka perivät tarrasta huomattavasti korkeampaa hintaa. Ranskan ympäristöministeriöltä tilattuna tarran hinta on 4,61 euroa sisältäen postikulut.

Saksa ympäristövyöhykkeet

Ympäristövyöhykkeen alkaminen viitoitetaan ajokiellon liikennemerkillä. Jos auto on niin vanha, ettei se saa lainkaan tarraa, sillä on ajokielto tietyille kaduille, jotka ovat kaupunkien itsensä määrittelemiä ympäristönsuojeluvyöhykkeitä (Umwelt Zone). Kaupungit merkitsevät liikennemerkin lisäkilvellä, minkä päästöluokan autot saavat ajaa ympäristövyöhykkeille. Ympäristövyöhykkeille saa nykyään ajaa vain autolla, jossa on vihreä tarra. Ainoastaan Neu-Ulmissa kelpaa vielä keltainen tarra. Punainen tarra ei kelpaa enää missään. Ajokiellot eivät koske moottoripyöriä, yli 30-vuotiaita museorekisterissä olevia autoja eikä ajoneuvoja, joita ajaa vaikeasti vammainen tai joissa kuljetetaan vaikeasti vammaista.

Missä kaupungeissa ympäristövyöhykkeitä on.

Tarran voi ostaa joistain Saksan rekisteröintitoimistosta tai katsastustoimipaikoilta (esim. TÜV, Dekra, GTÜ). Saksan rekisteröintitoimistoja voi hakea internetissä esimerkiksi osoitteesta. Kölnissa tarran voi ostaa kahdelta huoltoasemilta myös viikonloppuisin.  Kölnin kaupungin internetsivuilla on yhteystiedot ja aukioloajat / Feinstaubplakette auch am Wochenende.

Jos haluaa hankkia tarran etukäteen ennen matkaa, päästömerkin voi tilata Autoliitolta, hinta on jäsenelle 17,30 euroa ja ei-jäsenelle 22,70. Tarralla on vähintään kahden viikon toimitusaika plus postipäivät. AL:ton verkkosivuilla on lisätietoa ja hakuohjeet.

Ympäristövyöhykkeitä on myös muun muassa seuraavissa Euroopan maissa:

Espanjassa (Madrid, Balrceloma), Itävallassa (tavarankuljetusajoneuvoille), Kreikassa (Ateena – likennettä rajoitettu), Liettuassa (Vilna, otettu käyttöön rengasreitit), Norjassa (Oslo-saastearvojen ylittyminen), Portugalissa (Lissabon), Puolassa (Krakova ja Varsova), Ruotsissa (raskaan liikenteen rajoitukset sekä ruuhkaverot Tukholmassa ja Göteborgissa). Sveitsissä (Geneve – Ranskan päästötarra kelpaa), Tanskassa (Kööpenhamina, Aalborg, Århus, Fredriksberg ja Odense. Myös henkilö-  tai matkailuautoille), Tšekissä (raskaalle liikenteelle) ja Unkarissa (Budapestissa muutama suojeluvyöhyke). Tarkemmat tiedot Matkakohteet -sivuilla.