Carnet’n myöntämisen edellytys on, että carnet’n hakija asettaa rahavakuuden, eli palautettavan takuumaksun omassa kotimaassaan (tai – tässä tapauksessa – maassa, joka on lähin carnet’eita myöntävä maa!). Takuumaksusta autojärjestö voi maksaa kuluja, jotka aiheutuvat esimerkiksi siitä, että ajoneuvo jostain syystä jää johonkin vierailumaahan, se varastetaan, särkyy tai sitä kohtaa joku muu vastaava odottamaton seikka. Jos jotain tällaista tapahtuu, sen maan tulliviranomaiset, johon ajoneuvo on jäänyt, saavat periä lakisääteisiä tullimaksuja ja ne maksetaan carnet’n haltijan tallettamasta palautusmaksusta. Tässä tapauksessa palautusmaksua ei makseta takaisin carnet’n haltijalle/auton omistajalle.

Carnets de Passages –tulliasiakirja on pidettävä ajon aikana mukana ajoneuvossa ja siihen pitää ottaa tulo- ja lähtöleimat jokaisesta carnet’ta vaativasta maasta. On tärkeää, että tämä tehdään huolellisesti, sillä monet maat lähettävät nopeasti rahavaatimuksia ajoneuvojen tulli- ja veromaksuista.

Miten Carnet de Passages en Douanea haetaan?

Autoliitto ei myönnä Carnet de Passages en Douane-asiapaperia. Suomalaiset voivat anoa carnet-tulliasiapaperin Autoliiton sveitsiläisen sisarjärjestön Touring Club Suisse (TCS) kautta.

Touring Clus Switzerland

TCS Customs Documents