Saksan ympäristötarra | Autoliitto

Saksan ympäristötarra

Toimitusaika on vähintään 4 viikkoa. Tarraa ei saa mukaan heti, koska se tilataan Saksasta.

Missä tarvitaan

• Lukuisissa Saksan kaupungeissa on ympäristövyöhykkeitä, joiden tarkoituksena on vähentää ilman hiukkas- ja typpidioksidikuormitusta. Jos haluaa ajaa näillä ympäristövyöhykkeillä, tulee hankkia auton tuulilasin sisäpintaan kiinnitettävä ympäristötarra (Umweltplakette tai Feinstaubplakette).

Saksassa on voimassa pienhiukkaspäästöjä koskeva asetus. EU-määräysten mukaan pienhiukkaspäästöt saavat ylittää 50 mikrogrammaa ilmakuutiota kohti vain 35 päivän aikana vuodessa. Saksan päästömerkintäasetuksen mukaan autoihin on hankittava tarra, josta näkyy ajoneuvon päästöluokka. Suomessa rekisteröityjen ajoneuvojen päästöluokka määräytyy auton ensirekisteröintiajankohdan mukaan. Tarrat ovat väreiltään vihreä, keltainen ja punainen – kuitenkin lähes kaikkialle vaaditaan vihreä tarra. Päästöluokka määrittelee tarran värin. Ympäristötarralla ei ole aikaa koskevaa voimassaolorajoitusta. Sitä ei kuitenkaan voi siirtää toiseen autoon, sillä siihen on merkitty auton rekisteritunnus.

"Yksinkertaistaen" tarrojen saantiehdot ovat seuraavat:

• Bensiinikäyttöiset autot
    • Vuonna 1993 tai sen jälkeen ensirekisteröidyt bensiinikäyttöiset autot saavat vihreän tarran.
  • Dieselkäyttöiset autot
    • Vuonna 2006 tai sen jälkeen ensirekisteröidyt dieselkäyttöiset autot saavat vihreän tarran.
    • Vuosina 2001–2005 ensirekisteröidyt dieselkäyttöiset autot saavat keltaisen tarran.
    • Vuosina 1997–2000 ensirekisteröidyt dieselkäyttöiset autot saavat punaisen tarran.
  • Vanhemmatkin dieselautot voivat saada ”paremman” tarran, mikäli autoon on asennettu hiukkassuodatin
  • Ajokielto ei koske moottoripyöriä, yli 30-vuotiaita museorekisterissä olevia autoja eikä ajoneuvoja, joita ajaa vaikeasti vammainen tai joissa kuljetetaan vaikeasti vammaista.

Jos auto on niin vanha, ettei se saa lainkaan tarraa, sillä on ajokielto tietyille kaduille, jotka ovat kaupunkien itsensä määrittelemiä ympäristönsuojeluvyöhykkeitä (Umwelt Zone). Kaupungit merkitsevät liikennemerkin lisäkilvellä, minkä päästöluokan autot saavat ajaa ympäristövyöhykkeille. Tarkemmat saantiehdot löytyvät täältä.

Jo yli 70 Saksan kaupunkia noudattaa asetusta. Useat kaupungit ovat jo tiukentaneet määräyksiään viime vuosina ja keltainen tarra ei enää kelpaa kuin parissa kaupungissa. Lähes kaikkialle vaaditaan siis vihreä tarra. Lisätietoa siitä, mitkä kaupungit noudattavat asetusta sekä karttoja kaupunkien ympäristövyöhykkeistä tästä (myös englanniksi).

Lisäksi verkossa on myös kaupungeittain laadittu taulukko, jossa on selkeästi kerrottu, minkä värisen tarran kukin kaupunki vaatii ja milloin on tulossa seuraava päästöjen kiristys. Taulukon löydät täältä.

HUOM! Kokonaismassaltaan alle 2800 kg painoiset matkailuautot

Jos suomalaisen matkailuauton kokonaismassa on yli 2 800 kiloa, on kyseessä kuorma-auto.

Jos yli 2 800 kilon painoinen matkailuauto on rekisteröity 30.9.2006 tai ennen tuota päivää, saa autolle vain korkeintaan keltaisen päästötarran. Keltaista ei kenenkään ole syytä hankkia, sillä se ei kelpaa Saksan ympäristövyöhykkeillä enää missään (paitsi toistaiseksi Neu-Ulmissa Baijerissa).

Vihreän tarran kuorma-auto saa vasta, kun ensirekisteröintipäivä on 1.10.2006 tai sen jälkeen.

Toisin sanoen: jos ajoneuvo ei saa vihreää tarraa, ADAC:in suositus on ettei tarraa kannata hankkia ollenkaan.

• Autoliiton jäsenille 17,30 €
  • Muuille 22,70 €
  • Tarran hinta Saksasta ostettaessa on noin 5–10 €
  • Huomioithan, että maksu tulee olla suoritettu ennen kuin hakemus lähetetään eteenpäin Saksaan

Toimitusaika

• Toimitusaika on vähintään 4 viikkoa (ei sisällä mahdollisia postipäiviä) siitä, kun maksu on suoritettu ja Autoliitto on vastaanottanut hakemuksen täytettynä sekä rekisteröintitodistuksen (osa 1) kopion. Juhlapyhien aikana toimitusaika saattaa olla joskus myös pidempi, koska tarrat tilataan Saksasta.

Mistä Saksan ympäristötarran voi ostaa

• AL-verkkokauppa
  • Autoliitto, Hämeentie 105 A, 00550 Helsinki
  • Saksasta: Tarran voi ostaa myös Saksan rekisteröintitoimistosta tai katsastustoimipaikoilta (esim. TÜV, Dekra). Mikäli ajaa kohti sellaista kaupunkia, jossa on ympäristövyöhykkeet käytössä, ja huomaa matkallaan tarvitsevansa päästötarraa, voi kysyä kaupungin rajoilla olevilta huoltoasemilta, onko heillä tarraa myynnissä. Myös jotkut huoltoasemat, jotka sijaitsevat ympäristövyöhykekaupungeissa, myyvät päästötarraa. Tarran hinta Saksasta ostettaessa on noin 5–10 euroa.

Miten Saksan ympäristötarraa haetaan

• Autoliitto, Häemeentie 105 A, 00550 Helsinki
    • Tarraa ei saa mukaan heti, koska se tilataan Saksasta
    • Autoliitossa asioitaessa on otava mukana ajoneuvon rekisteröintitodistuksen 1 osa/tekninen osa tai kopio siitä