Missä tarvitaan?

Lukuisissa Saksan kaupungeissa on ympäristövyöhykkeitä. Jos haluaa ajaa näillä ympäristövyöhykkeillä, pitää hankkia auton tuulilasin sisäpintaan kiinnitettävä ympäristötarra, josta näkyy ajoneuvon päästöluokka. (Umweltplakette tai Feinstaubplakette)

Tarrojen saantiehdot

Jos EU:n päästödirektiivin mukainen päästöluokka ei ilmene rekisteröintitodistuksesta, määräytyy päästöluokka auton ensirekisteröintiajankohdan mukaan. Ympäristövyöhykkeille saa nykyään ajaa vain autolla, jossa on vihreä tarra. Ainoastaan Neu-Ulmissa kelpaa vielä keltainen tarra. Punainen tarra ei kelpaa enää missään.

Lisätietoa mitkä kaupungit noudattavat asetusta sekä karttoja kaupunkien ympäristövyöhykkeistä tästä (myös englanniksi).

Kaupungeittain laadittu taulukko, jossa on kerrottu, minkä värisen tarran kukin kaupunki vaatii.

Bensiinikäyttöiset autot

• Vuonna 1993 tai sen jälkeen ensirekisteröidyt bensiinikäyttöiset autot saavat vihreän tarran.

Dieselkäyttöiset autot

• Vuonna 2006 tai sen jälkeen ensirekisteröidyt dieselkäyttöiset autot saavat vihreän tarran.
    • Vuosina 2001–2005 ensirekisteröidyt dieselkäyttöiset autot saavat keltaisen tarran.
    • Vuosina 1997–2000 ensirekisteröidyt dieselkäyttöiset autot saavat punaisen tarran.
    • Vanhemmatkin dieselautot voivat saada ”paremman” tarran, mikäli autoon on asennettu hiukkassuodatin.

Suomalainen matkailuauto, kokonaismassa on yli 2 800 kiloa, on kyseessä kuorma-auto

• Jos yli 2 800 kilon painoinen matkailuauto on rekisteröity 30.9.2006 tai aiemmin, saa autolle vain korkeintaan keltaisen päästötarran, joka ei kelpaa enää missään Saksan ympäristövyöhykkeillä.
    • Vihreän tarran kuorma-auto saa vasta, kun ensirekisteröintipäivä on 1.10.2006 tai sen jälkeen.
    • Jos ajoneuvo ei saa vihreää tarraa, ADAC:n suositus on, ettei tarraa kannata hankkia ollenkaan.

Ajokielto ei koske

• moottoripyöriä
    • yli 30-vuotiaita museorekisterissä olevia autoja
    • ajoneuvoja, joita ajaa vaikeasti vammainen tai joissa kuljetetaan vaikeasti vammaista

Jos auto on niin vanha, ettei se saa lainkaan tarraa, sillä on ajokielto tietyille kaduille. Kaupungit merkitsevät liikennemerkin lisäkilvellä, minkä päästöluokan autot saavat ajaa ympäristövyöhykkeille (Umwelt Zone). Tarkemmat saantiehdot löytyvät taulukoista.

Tarran voimassaolo

Ympäristötarralla ei ole aikaa koskevaa voimassaolorajoitusta. Sitä ei voi siirtää toiseen autoon, sillä siihen on merkitty auton rekisteritunnus.

Tarran hinta AL-kaupassa

• Autoliiton jäsenille 17,30 €
  • Muille 22,70 €

Kun tarra ostetaan Autoliitosta, se maksetaan hakemusta jätettäessä. Huomioithan, että maksu tulee olla suoritettu ennen kuin Autoliitto lähettää hakemuksen eteenpäin Saksaan.

Toimitusaika

Kun tarran tilaa Autoliitosta, toimitusaika on vähintään 2 viikkoa siitä, kun maksu on suoritettu ja Autoliitto on vastaanottanut hakemuksen ja rekisteröintitodistuksen (osa 1) kopion (ei sisällä mahdollisia postipäiviä). Tarraa ei saa mukaan heti, koska se tilataan Saksasta.

Mistä Saksan ympäristötarran voi ostaa?

• Autoliiton toimistolta (Hämeentie 105 A, 00550 Helsinki)

• Tarraa ei saa mukaan heti, koska se tilataan Saksasta.
    • Autoliitossa asioitaessa on oltava mukana ajoneuvon rekisteröintitodistuksen 1 osa/tekninen osa tai kopio siitä.
    • Hakemuksen voi täyttää joko etukäteen tai paikan päällä.
    • Maksu tapahtuu paikan päällä.
  • Saksasta

• Saksan rekisteröintitoimistosta, katsastustoimipaikoilta (esim. TÜV, Dekra), jotkut huoltoasemat.
    • Mikäli ajaa kohti sellaista kaupunkia, jossa on ympäristövyöhykkeet käytössä, ja huomaa matkallaan tarvitsevansa päästötarraa, voi kysyä kaupungin rajoilla olevilta huoltoasemilta, onko heillä tarraa myynnissä. Tarran hinta Saksasta ostettaessa on alkaen 5 euroa.

1. Ajoneuvot, joissa on dieselmoottori

Päästöluokan määräytyminen joko pakokaasudirektiivin tai ensirekisteröinnin mukaan (todiste täytyy esittää).

Huom!

Dieselajoneuvot, jotka eivät täytä mitään alla mainituista direktiiveistä tai jotka eivät mahdu taulukossa mainittujen ensirekisteröintipäivien joukkoon, luokitellaan päästöluokkaan 1. Näin ollen ne eivät saa minkäänlaista päästömerkkiä.

PäästöluokkaTodiste direktiivin/raja-arvojen mukaisuudestaTodiste ensirekisteröintipäivästäDieselajoneuvo, jossa on jälkiasennettu hiukkassuodatin
Päästöluokka 2 (punainen tarra):
Henkilöauto Euro 2:n mukaan70/220/ETY, josta oltava versio 94/12/EY tai 96/44/EY ja raja-arvot ajoneuvoluokalle "M" (2500 kg asti) tai 70/220/ETY, josta oltava versio 96/69/EY tai 98/77/EYEnsirekisteröintipäivä 1.1.1997 jälkeen ja ennen 31.12.2000Ensirekisteröinti 1.1.1993 jälkeen ja jälkiasennettu hiukkassuodatin, josta todistus PM01 tai PM0
Kuorma-auto Euro II:n mukaan88/77/ETY, josta oltava versio 91/542/ETY tai 96/1/EY ja raja-arvot taulukon rivin B mukaanEnsirekisteröinti 1.10.1996 jälkeen ja 30.9.2001 asti.Ensirekisteröinti 1.1.1993 jälkeen ja jälkiasennettu hiukkassuodatin, josta todistus PMK01 tai PMK0
Päästöluokka 3 (keltainen tarra):
Henkilöauto Euro 3:n mukaan70/220/ETY, josta oltava versio 98/69/EY, 1999/102/EY, 2001/1/EY, 2001/100/EY, 2002/80/EY tai 2003/76/EY ja raja-arvot taulukon rivin A mukaan (2000)Ensirekisteröinti 1.1.2001 jälkeen ja ennen 31.12.2005Ensirekisteröinti 1.10.1996 jälkeen ja jälkiasennettu hiukkassuodatin, josta todistus PM0
Kuorma-auto Euro III:n mukaan88/77/ETY, josta oltava versio 1999/96/EY tai 2001/27/EY ja raja-arvot taulukon rivin A mukaan (2000)Ensirekisteröinti 1.10.2001 jälkeen ja ennen 30.9.2006Ensirekisteröinti 1.10.1996 jälkeen ja jälkiasennettu hiukkassuodatin, josta todistus PMK0 tai PMK1
Päästöluokka 4 (vihreä tarra):
Henkilöauto Euro 4:n tai myöhempien päästönormien mukaan70/220/ETY, josta oltava versio 98/69/EY, 1999/102/EY, 2001/1/EY, 2001/100/EY, 2002/80/EY tai 2003/76/EY ja raja-arvot taulukon rivin B mukaan (2005) tai (EY) nro 715/2007,
(EY) 2017/1151
Ensirekisteröinti 1.1.2006 jälkeen
Kuorma-auto Euro IV:n, V:n tai myöhemmän mukaan88/77/ETY, josta oltava versio 1999/96/EY tai 2001/27/EY ja raja-arvot taulukon rivin B1 mukaan (2005), rivin B2 mukaan (2008) tai rivin C mukaan (EEV/EYA) tai 2005/55/EY mukaan tai (EY) nro 595/2009Ensirekisteröinti 1.10.2006 jälkeenEnsirekisteröinti 1.10.2000 jälkeen ja jälkiasennettu hiukkassuodatin, josta todistus PMK1, PMK2, PMK3 tai PMK4

2. Ajoneuvot, joissa on ottomoottori

Huom!

Ottomoottorilla varustetut ajoneuvot, jotka eivät täytä mitään alla mainituista direktiiveistä, tai jotka ovat vanhempia kuin yllä oleva ensirekisteröintipäivä, luokitellaan päästöluokkaan 1. Näin ollen ne eivät saa minkäänlaista päästömerkkiä.

Päästöluokka 4Todiste direktiivin/raja-arvojen mukaisuudestaTodiste ensirekisteröintipäivästä
Päästöluokka 4 (vihreä tarra):
Henkilöauto Euro 1:stä alkaen70/220/ETY, josta oltava versio 91/441/ETY (ilman liitteen I ylimenokauden säädöksiä no:t 8.1. tai 8.3.), 93/59/ETY, 94/12/EY, 96/69/EY, 98/77/EY, 98/69/EY, 1999/102/EY, 2001/1/EY, 2001/100/EY, 2002/80/EY tai 2003/76/EY tai (EY) nro 715/2007, EY 2017/1151Ensirekisteröinti 1.1.1993 jälkeen
Kuorma-auto Euro 1:stä alkaen88/77/ETY, josta oltava versio 1999/96/EY tai 2001/27/EY ja raja-arvot taulukon rivin B1 mukaan (2005), rivin B2 mukaan (2008) tai rivin C mukaan (EEV/EYA) tai 2005/55/EY mukaan tai (EY) nro 595/2009

3. Ajoneuvot, jotka toimivat ilman polttomoottoria

Kaikki ajoneuvot, jotka toimivat ilman polttomoottoria (esimerkiksi sähkömoottorilla tai polttokennoilla toimivat) luokitellaan päästöluokkaan 4.

Saksassa koko N-luokka on nimikkeellä ”kuorma-auto”. Siellä ei siis ole erikseen N1-luokan nimikkeenä ”pakettiautot” ja N2- sekä N3-luokkien ”kuorma-autot” kuten Suomessa. Saksassa on kylläkin olemassa kaikki luokat N1, N2 ja N3, mutta näiden kaikkien nimikkeenä on ”kuorma-auto” – sanaa pakettiauto ei käytetä.

Saksan ymparistotarra