Mistä tietoa Euroopan koronamääräyksistä | Autoliitto

Mistä tietoa Euroopan koronamääräyksistä

Vilkas kaupunkiliikenne.

Koronatilanne vaihteli kesän aikana Suomessa ja maailmalla. Tilanne helpottui hetkeksi, mutta nyt (syyskuu 2020) taas pandemia-aalto on nostanut päätään ja rajoitukset kiristyvät kaikkialla Euroopassa.

Ulkomaanmatkaa suunnitellessa on hyvä muistaa, että eri maissa toteutettavat rajoittamistoimet, kuten esimerkiksi karanteenimääräykset, terveydenhuollon saatavuuden heikkeneminen tai liikkumisen rajoitukset voivat koskea kaikkia, myös matkailijaa. Ulkoministeriön kyky auttaa pulaan joutunutta on pandemiatilanteessa rajallinen. Yleinen matkustussuositus kehottaa edelleen välttämään tarpeetonta matkustamista, poikkeuksena maat joiden osalta on luovuttu maahantulon rajoituksista. Tarpeettomalla matkustamisella tarkoitetaan esimerkiksi vapaa-ajan matkoja.

Jos ulkomaanmatkalle lähtee, ulkoministeriön sivuilla kannattaa tehdä matkustusilmoitus aina ennen matkaa. Tällöin ulkoministeriö on tietoinen oleskelusta kohdemaassa ja voi hätätilanteessa olla tarvittaessa yhteydessä. Suomeen palatessa tulee noudattaa aina Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) karanteenisuositusta.

Suomalaiset matkailijat voivat tällä hetkellä matkustaa useampiin EU-maihin ilman karanteenia paikan päällä. Pandemian takia tilanne voi kuitenkin muuttua äkillisesti ja ennalta-arvaamattomasti. Jos matkustaminen on välttämätöntä syystä tai toisesta, matkan etukäteissuunnittelu on tärkeää.

Automatkailuun liittyvät liikennemääräykset ja säännöt, kuten esimerkiksi ympäristövyöhykkeet ja tiemaksut eri maissa löytyvät Autoillen Euroopassa -kirjasta tai Autoliiton verkkosivujen matkakohteet-osiosta

Tietoa eri maiden koronamääräyksistä liittyen esimerkiksi karanteenimääräyksiin löytyy muun muassa seuraavien linkkien takaa: