Kaikki ajankohtaiset

AL-Härmä loisti jokkiksen SM-liigafinaalissa

6.9.2024, klo 13.24

Maanrakennus Kujala & Autio Team pronssille ja Team Custom Parts kuudes

Autourheilun Jokamiesluokan kuninkuustapahtuma SM-liigafinaali ajettiin viime viikonvaihteessa Porin Hangassuon jokkisradalla. Kaksipäiväisessä kilpailussa Autoliitto Härmän kaksi joukkuetta selviytyivät kovien karsintojen kautta sunnuntaina ajettuun kuuden joukkueen finaaliin. Näistä Maanrakennus Kujala & Autio ajoi pronssimitalille  ja Team Custom Parts sijoittui kuudenneksi. Pronssijoukkueessa ajoivat AL Härmästä Joni Alaranta, Tero Hautamäki ja Mika Nukala. Muista seuroista pronssijoukkuetta täydensivät Pekka Palm, Mikko Kosonen, Arttu Lampinen, Rasmus Häggblom, Jani Keski-Äijö,  Roope Rinta ja Antti Piispanen. Joukkueen johtajina toimivat Marko Angervisto Lappajärveltä ja Timo Pukkila Alahärmästä. Kuudenneksi sijoittunut Team Custom Parts puolestaan koostui kokonaisuudessaan AL Härmän edustajista. Joukkueessa ajoivat Aleksi Iso-Tuisku, Ari-Pekka Kumpula, Oskari Korkiatupa, Juuso Lammi, Joonas Sillanpää, Roni Kalliokoski, Juha Sillanpää, Miika Tikkala ja Antti-Jussi Kurkimäki. Joukkueen johtajina toimivat Markus Myllyaho ja Jaakko Lammi. Lisäksi neljänneksi sijoittuneessa  Koskenkorvan UA:n joukkueessa kilpalivat AL Härmän Petri Kumpula ja Janne Alasaari. Finaalin lopulliset tulokset: 1. Noormarkun UA 2. Nokian Ua 3) Maanrakennus Kujala & Autio 4) Koskenkorvan UA 5) Nivalan UA 6) Team Custom parts.

30 joukkuetta, yli 300 autokuntaa ja 2000-3000:n yleisö

Jokkiksen liigafinaalin laajuutta kuvaavat ylläolevan väliotsikon luvut. Jokaisessa joukkueessa ajaa 10 eri kuljettajaa. Kuljettaja voi olla mistä päin Suomea hyvänsä, eli kuljettajan ei tarvitse edustaa samaa seuraa, kuin mitä tiimi edustaa. Joukkueet arvottiin viiteen eri lohkoon, joista jokaiseen tuli 6 joukkuetta. Lauantain karsinnassa ajettiin pisteistä niin, että jokaisesta lohkosta kaksi eniten pisteitä kerännyttä selviytyi sunnuntain finaaliin. Näin selvisi 12 parasta joukkuetta. Sunnuntaina ajettiin kahdessa lohkossa, joissa kummassakin oli 6 joukkuetta. Niistä valikoitui kummastakin kolme parasta sunnuntaina iltapäivällä ajettuun varsinaiseen, ratkaisevaan finaaliin. Molemmat härmäläisjoukkueet olivat tässä joukossa. Finaalissa ajettiin kaikkiaan 36 lähtöä, joista eniten pisteitä kerännyt voitti kultaa, toiseksi eniten hopeaa ja kolmanneksi tullut pronssia. Härmän pronssijoukkueella oli sama pistemäärä, kuin Nokialla, mutta lähtövoittojen määrä ratkaisi hopean nokialaisille.

Tiimityötä

Molempien härmäläisjoukkueiden johtajat, Marko Angervisto ja Jaakko Lammi, joilta kyselimme kuulumisia onnistuneen kisan jälkeen, tähdensivät tiimien ratkaisevaa merkitystä.

— Meidän huoltoporukassa oli jopa 50 henkilöä, kun lasketaan kuljettajat, varsinaiset huollon jäsenet ja keittiön henkilöstö jne, Marko luettelee.  Porukan työmoraali ja henki oli erinomainen, kaikki auttoivat toisiaan. Erityisesti Angervisto kiitti joukkueensa toisen johtajan Timo Pukkilan valtavaa työpanosta joukkueen hyväksi. Hänen tiimissään oli lisäksi koko perhe, isää ja äitiä sekä lapsia unohtamatta.  Pitkää päivää tehtiin joukolla, jopa klo 7.30 – 20.00.

— Meidän joukkueen henkinen isä oli Juha Sillanpää, jonka alkuperäinen idea oli ajaa pelkästään härmäläisistä koostuneella joukkueella, sanoo joukkueen johtaja Jaakko Lammi. Tavoitteena pidettiiin selviytymistä sunnuntain finaaleihin. Ja hyvinhän se meni ja tuuriakin meillä oli. Suonenjoen kanssa oli kova kiista pääsystä finaaliin. Meidän Juuso ratkaisi pelin ohittamalla kahdessa perättäisessä lähdössä Suonenjoen kuljettajan.

— Kyllä tämä menestys antaa toiveita tulevaisuuteen. Ensi vuonna kisa uusitaan. Nyt tiedetään, mitä menestykseen vaaditaan. Intoa ainakin jäi, Lammi toteaa. Kiitämme kuljettajien llisäksi joukkueemme huoltajia, joilla oli kova homma pitää autot kilpailukunnossa ja keittiötä, joka piti huolen ruoista ja kahvituksista.