Kalmookankaan moottoriradalle kaksi hanketta vireillä
Autoliitto Härmän osaston, AL-Härmän omistama ja ylläpitämä Kalmookankaan moottorirata Alahärmän Haaruksessa on kokemassa uudistuksia lähinnä radan pituuden suhteen. Aisapari-hankkeet neljä ja viisi ovat hyvässä vauhdissa.
Hanke neljä käsittää vuosien 2022-24 aikana toteutetaan seuraavat investoinnit; Radan jatkaminen, joka sisältää pintamaan poiston sekä siirron, kantojen poiston ja ratapohjan hiekkatäytön sekä
suodatinkankaan asennuksen. Myös murskeen ajo ratapohjaan sen jyräyksen, rataluiskien muotoilun, radan keskialueen siistimisen, lippupisteiden rakentamisen ja turvakaiteiden asennus kuuluvat hankkeen vaiheeseen. Seuran hallituksen jäsenet Kari Kivihuhta ja Heikki Nukala esittelevät muutoksia paikan päällä.
-Tekemistä riittää. Paljon on tehty, mutta monta tuntia tässä vielä menee, kaksikko toteaa.
-Aikataulut eivät ole menneet ihan kuin suunnitelmat olivat, Kivihuhta tarkentaa. Vaihe neljän kustannusarvio on 80 000 euroa. Julkisen tien osuus on 40 000 euroa. Yksityinen rahoitus, vastikkeettoman määrän työn osuus on 40 000 euroa.
Uuden rata-alueen pohjaan on käytetty tavaraa puretusta Alahärmän koulusta.
-Alahärmän keskuskentältä vapautuneet katsomot ovat tuolla kasalla varikolla. Teemme niistä istumakatsomoja ns. takasuoralle, jossa aikaisemmin ei ole mahdollisuutta yleisöä päästää, Kari Kivihuhta kertoo. Kehittämishenke viisi puolestaan käsittää vuosien 202325 aikana seuraavat investoinnit; Asfaltoida uuden sekä vanhan radan osuuksia. Rallicrossiin vaadittavan lisälenkin tekeminen sekä kiinteäpohjaisen katsomoalueen rakentaminen. Tämän hankkeen kustannusarvio on 129 677,92 euroa, josta julkinen tuki on 64 994,57 euroa. Yksityisen rahoituksen osuudeksi jää 64 683,35 euroa. Radan uudelle osuudelle tulee asfalttiosuutta 30-40 prosenttia. Uutta osuutta
tulee noin 500 metriä.
-Uudelle osuudelle on saatava vähintään 30 senttiä tavaraa asfaltin alle, Heikki Nukala tietää. Hän on viettänyt ja tulee viettämään paljon aikaa hankeen parissa.
-Joskus muutaman tunnin, joskus täyden työpäivän, Nukala laskee tunteja harrastuksen parissa. Hänen mukaan talvellakin voidaan työmaalla töitä tehdä. Myös nykyinen varikko on suurentunut, kun sinne on ajettu maata muualta rata-alueelta. Kilpaa ajettaessa maali tulee tuomaritornin kohtaan eli palataan samaan kohtaan, missä maali on aikaisemmin ollut.
Rallicrossin SM-sarjan finaali 2025 Kalmookankaalla AL-Härmä on isännöi kaudella 2025 rallicrossin SM-sarjan kauden viimeistä osakilpailua. Kun kaikki on Kalmookankaalla valmista on
tarjolla yleisölle enemmän mahdollisuuksia seurata eri kulmista kilpailua. Radan laajennus töissä mukana ovat olleet tärkeässä roolissa autourheilua harrastavat maansiirtoyrittäjät.
Teksti ja kuvat: Vesa Rauhala
Kuvassa: Kari Kivihuhta ja Heikki Nukala tietävät paljon Kalmookankaan ratahankkeesta.
Kuva uudesta rata-alueesta: Tulo uudelta osuudelta ylämäkeen vanhalle osuudelle tulee olemaan vaativa kilpailijoille ja tuo näkemistä yleisölle. Kuvan oikealle puolelle tulee istumakatsomoja.