7.7.2024 klo 11:00 - klo 15:00

Pelaser Oy

Teollisuustie 10, 19410, Kuortti

Autoslalom pähkinänkuoressa

Pelaser AutoSlalom 7.7.2024 tulokset (pdf)

AutoSlalom on loistava laji autoharrastajalle. AutoSlalom tunnetaan myös Solo 2 tai autocrossina, se on nopeuslaji joka laittaa kuljettajan ja auton suoriutumaan kelloa vastaan keiloilla tehdyllä radalla. Tapahtumassa on yleensä yksi auto kerralla reitillä, ja siinä korostuu kuljettajan taito valita ajolinjansa ja hallita autoaan.

Radat ovat erilaisia joka kilpailussa. Tyypillinen rata on noin 1,5–2,5 km pitkä sisältäen 25–35 suunnan muutosta ja kestää ajaa 150–250 adrenaliinin täytteistä sekuntia. Nopeudet pysyvät 30 ja 80 km/h välillä.

AutoSlalom on ihanteellinen paikka uusille kuljettajille kehittää ajotaitojaan ja oppia lisää auton käsittelyä sekä kokeneille ja kilpailuhenkisille kuljettajille, jotka haluavat työntää itseään ja autoaan niiden rajoille.

Varustevaatimukset ovat minimaaliset: sinun tarvitsee vain tuoda itsesi ja autosi (katsastettu ja vakuutuksissa). Kypärä on pakollinen (vähintään hyväksytty moottoripyöräkypärä). Kilpailijan on käytettävä turvavyötä.

AutoSlalomissa ajetaan AL-Sport Cup, jossa on kaikkiaan kahdeksan eri luokkaa. Luokat määräytyvät autojen tehopainon ja viritysasteen mukaisesti, sekä renkaiden pehmeyden mukaan. Kuljettajalla tulee olla kilpailijalisenssi (tutustumislisenssejä saa kisapaikalta).

Pelaser AutoSlalomissa ajetaan myös joukkuekilpailu, johon osallistutaan kolmehenkisin joukkuein.

KATSO VIDEO:
Mitä on AutoSlalom?

Pelaser AutoSlalom kilpailun säännöt ja ilmoittautuminen

Pelaser AutoSlalom 7.7.2024 tulokset (pdf)

PELASER AUTOSLALOM KILPAILUN SÄÄNNÖT

Autoliiton Mäntyharjun osasto ry. kutsuu autoilijoita osallistumaan autoslalom-kilpailuun 7.7.2024 klo 11.00. Kilpailu ajetaan Cup-kilpailuna
Pertunmaalla Kuortin teollisuusaluella, Teollisuustie 10, 19410 Kuortti. Kilpailussa noudatetaan AL-Sport Slalom Cup -sääntöjä sekä järjestäjien antamia lisämääräyksiä. AL Sportin lupanumero 4/ASL/2024.

TUOMARISTO

Tarkkailija Aulis Ahonen MikUA puh. 050 535 5100 Motorsport ID 21283288

KILPAILUN JOHTO

Johtaja Jarno Neuvonen puh. 044 989 4340
Apulaisjohtaja –
Ratamestari Petri Paakkari
Ratatuom. päällikkö Keijo Nurminen
Turva Markku J. Lamponen
Katsastus Hannu Korkka
Sihteeri Leila Pulkkinen
Ajanotto Sammy Virtanen
Tulokset Sammy Virtanen

AUTO

AL-Sport AutoSlalom säännöt 2024
1.5 Hyväksytyt autot
Kilpailuun saa hyväksyä vain Suomessa yleiseen liikenteeseen rekisteröidyt ja katsastetut henkilöautot. Koekilvillä varustettu auto ei kelpaa. Siirtokilpiset (ns. punavalkokilvet) autot kelpaavat, kun kuljettajalla on asianmukaiset luvat auton käyttöön ko. kilpailuun.

Huomioi kuitenkin, että AKK:n Sääntökirja Autosuunnistus Kohta 80.1 Katsastusvaatimukset tulee täyttyä.

Autosuunnistuskilpailussa on mahdollista käyttää autoverovapaata autoa seuraavin edellytyksin:
• autolla on Suomessa voimassa oleva liikennevakuutus
• kaikki autoa koskevat asiapaperit ovat mukana kilpailussa, ja ne esitetään pyydettäessä
• auton tullausta ja verovapautta koskevia lakeja ja säännöksiä tulee noudattaa niistä annettujen määräysten mukaisesti
• kaikille Trafin siirtoluvalla (ns. siirtokilvillä) ajaville autoille on suoritettava kuntokatsastus. Katsastus on suoritettava ennen kilpailuihin osallistumista, ja sen voimassaolo on yksi vuosi. Tiedot hyväksytyistä katsastuspaikoista saa AKK:sta.

Jos auton ohjaaja ei omista kilpailussa käyttämäänsä autoa, tulee hänellä olla asianmukaiset luvat. Auton ei tarvitse olla luokiteltu: tavallinen perheauto käy. Renkaiden tulee olla tieliikenteeseen hyväksyttyjä, ”slicksit” ovat kielletyt.

Katsastus tapahtuu varikolla kiertävänä klo 9-10.15.

KULJETTAJA

Luokissa 1-6 kuljettajalla oltava voimassa oleva B-luokan ajokortti. Kuljettajan on kilpailun aikana käytettävä vähintään kolmen pisteen turvavyötä ja hyväksyttyä kypärää (Esimerkiksi Autourheilun sääntökirja 2024 Liitteen J Kohta XXIV Ajovarusteet mukaista kypärää tai Suomen Moottoriliiton (SML) urheilusäännöstön kohta 033.3.1 mukaista kypärää tai E-hyväksyttyä maantieliikennekelpoista kypärää.) Kypärä on oltava katsastuksessa mukana.
Kilpailulisenssin (tutustumislisenssin 30 € saa lähtöpaikalla), jos kuljettaja ei omista voimassa olevaa vuosilisenssiä.

AJO KILPAILUSSA, RANGAISTUKSET

Radalla on auto kerrallaan. Ajanotto on sähköinen käyttäen autoihin kiinnitettäviä antureita.
Kartion siirtäminen pois paikaltaan + 2 sek./kartio
Kartion kiertäminen väärältä puolelta, portin jättäminen väliin tai muu vastaava virhe erässä + 10 sek./virhe
Selvä tahallinen oikaisu erän tulosta ei huomioida
Saa ulkopuolista apua ajon aikana suljetaan kilpailusta

AJO KILPAILUSSA, SIJOITUKSET

Kilpailussa ajetaan kaksi erää, joista parempi aika rangaistukset mukaan otettaessa on lopputulos.

LUOKAT

Luokka 1
Kilpa-autot ja sporttiset vakioautot: Tehopainosuhde alle 11 kg/kW
Luokka 2
Tehokkaat ja muutetut vakioauto: Tehopainosuhde 11 kg/kW ja enemmän,
mutta alle 16 kg/kW
Luokka 3
Vakioautot: Tehopainosuhde 16 kg/kW ja enemmän
Luokka 4
Naiset: Tehopainosuhde vapaa
Luokka 5
Sähköautot: Tehopainosuhde vapaa
Luokka 6
Harraste: Harrastajaluokassa ei jaeta palkintoja eikä lasketa Cup-pisteitä
Luokka 7
Nuoret
Luokka 8
Joukkuekisa: 3 hlö/joukkue, ajavat samalla autolla

LÄHTÖTAPA/AJANOTTO

Seisova lähtö. Valolähetys. Sähköinen ajanotto 1/100 sek. tarkkuudella.

PALKINNOT

Luokissa 1-7 kolme (3) parasta palkitaan. Joukkuekisassa palkitaan voittajajoukkue.

OSANOTTOMAKSU

Osanottomaksu on luokissa 1-5 50 € ja luokissa 6-7 25 €. Joukkuekisa 200 € (sis. tutustumislisenssi).

Ilmoittautumismaksu on suoritettava 3.7.2024 mennessä tilille: Autoliiton
Mäntyharjun osasto IBAN: FI35 5271 2120 0718 62 BIC: OKOYFIHH

ILMOITTAUTUMINEN

Ilmoittautuminen kilpailuun viimeistään 30.6.2024 tapahtumasivun ilmoittautumislomakkeen kautta.

Slalomkilpailuun ilmoittautuneiden tietoja voidaan julkaista, ennen kilpailun alkua, kilpailua ja sen mielenkiintoa tukevaa tarkoitusta varten järjestäjän ja AL-Sportin julkaisuissa. Ilmoittautumalla kilpailuun osallistuja ymmärtää myös, että kilpailun lopputulokset voidaan julkaista AL-Sportin julkaisuissa kilpailua ja sen mielenkiintoa tukevaa tarkoitusta varten. Ilmoittautumalla kilpailuun annan suostumukseni sille, että minua voidaan kuvata kilpailussa ja kuvia tai videoita voidaan julkaista järjestäjän ja ALSportin julkaisuissa (esimerkiksi nettisivuilla, sosiaalisessa mediassa, You Tubessa ja painetussa lehdessä) kilpailun mielenkiintoa järjestäjän ja ALSportin toimintaa tukevaa tarkoitusta varten. Jälki-ilmoittautuneita otetaan mahdollisuuksien mukaan kilpailupaikalla.

KILPAILUTOIMISTO

Kilpailutoimisto ennen kilpailupäivää:
Autoliiton Mäntyharjun osasto
puh. 0440 142 000 Kalevi Pippuri

Kilpailupäivänä 7.7.2024 kilpailutoimisto avataan klo 09:00
puh. 0440 962 529 Leila Pulkkinen

OHJAAJAKOKOUS JA TUTUSTUMISKIERROKSET

Klo 10:30 ohjaajakokous
Klo 10:40 tutustumiskierrokset
Klo 11:00 kilpailu alkaa

VASTUU JA VAKUUTUKSET

Järjestäjä ei vastaa mistään vahingoista, joka saattaa koitua kilpailijalle itselleen tai hänen ajoneuvolleen tai toiselle henkilölle tai hänen
omaisuudelleen. Kilpailija on vastuussa siitä, että hän tuntee autoslalomin säännöt, tämän kilpailukutsun ja myöhemmin julkaistavien lisämääräyksien määräykset ja noudattaa niitä. Järjestäjällä on oikeus siirtää, peruuttaa tai keskeyttää kilpailu, mikäli olosuhteet niin vaativat.