Sähköautojen lataus Saksassa | Autoliitto

Sähköautojen lataus Saksassa

Autoliiton sisarjärjestön ADAC:n mukaan latauspisteiden, siis lataustolppien, löytäminen on haasteellista samoin kuin pysäköinti latauspisteessä, joka usein sijaitsee ahtaassa paikassa vilkkaan muun liikenteen keskellä.

Hankaluus ja kirjavuus johtuvat siitä, että maassa on lukuisia eri yhtiöitä, jotka tarjoavat latauspalveluja. Joissakin latauspisteissä vaaditaan palvelun tarjoajan myöntämä latauskortti ”Ladekarte” (RFID-kortti) ja joissain vaaditaan palvelun tarjoajan kehittämä mobiilisovellus ”App”. Latauskortti pitää hankkia kyseiseltä palveluntarjoajalta.

Hinnat vaihtelevat suuresti, samoin laskutusmenetelmät. Useimmat latauspisteiden tarjoajat laskuttavat käytetyn latausajan mukaan, ei ladatun sähkön (kWh) mukaan. Siksi ADAC sanoo, ettei kannata seisottaa autoa lataustöpselissä turhan pitkään. Jotkut palveluntarjoajat laskuttavat latauksesta alkavan tunnin mukaan, joten lataus voi tulla melko kalliiksi. Syy miksi latauspisteissä ei ole kWh-mittaria on kuulemma tekninen, esimerkiksi pikalatausasemiin ei ole saatavilla kalibroituja kulutusmittareita.

Hyvä uutinen sen sijaan on ADAC:n mukaan se, että latauspisteet ovat useimmiten toimintakunnossa. ADAC on testannut tätä itse. Miinuksena on käytön hankaluus ja epäyhtenäiset liitäntäjärjestelmät.

Saksassa sähköautoja on alle yksi prosentti kaikista autoista ja ADAC:n mukaan yksi syy autojen vähäisyyteen on juuri infrastruktuurin puutteet.

Tässä on linkki ADAC:n maaliskuun 2019 lopussa tekemään hinta- ja palveluvertailuun, josta näkee, miten erihintaista lataaminen voi olla ja millaisin ehdoin (siis kortti tai sovellus tms) lataus onnistuu. Vertailussa on 11 eri palveluntarjoajaa:

(Hintataulukoissa AC = vaihtovirta -normaalilataus, pistoketyyppi 2 ja DC = tasavirta - pikalataus.
Suurin osa latauspisteistä on AC-tolppia, koska AC-tolpat ovat halpoja pystyttää.)

Miten latauspisteet löytää

Kannattaa käyttää useampia mobiilisovelluksia, sillä tietokannat eivät ole yhteneväisiä.

Tunnettuja sovelluksia Saksassa ovat

e-stations.de
plugfinder
chargemap
goingelectric
plugsurfing

PlugSurfing ja NewMotion -sovellukset toimivat lähes kaikkialla Euroopassa ja näiden tarjonta on myös Saksassa kattavinta. Kummallakaan ei ole kuukausimaksua vaan lataushinnan päälle tulee lisäkuluja. Hintaan vaikuttaa latausaika, ladattu sähkön määrä ja aloitusmaksu.

ADAC varoittaa, ettei pidä luottaa yksittäisen pikalatauspisteen olevan toimiva tai vapaana. Saattaa näet olla niin, että pikalatauspisteessä onkin ”lappu luukulla”, jossa lukee, ettei piste tilapäisesti ole käytettävissä tai sitten latauspiste on jo varattuna. On paras tarkastaa esimerkiksi mobiilisovelluksista (esim. https://chargemap.com/map) siis vertaispalveluna toisilta käyttäjiltä, tai jos pikalatauspiste toimii huoltoaseman yhteydessä, voi soittaa ja kysyä, onko haluttu pikalatauspiste tosiaan toiminnassa.

Saksan suurin moottoriteiden varsien huoltoasemien ylläpitäjäorganisaatio Tank&Tast -verkostolla on jo yli 300 huoltoasemalla myös sähköautojen latauspisteitä. Lisätietoa ja kartta, jolle latausasemat on merkitty: https://tank.rast.de/emobility.html
Tank&Rast tarjoaa latausta yhteistyökumppanien avulla, eli hinnat ja maksumenetelmät pitää tutkia kunkin palveluntarjoajan ehdoista. Palvelua tarjoavat Tank&Rastin huoltoasemilla: innogy, EnBW, E.ON tai IONITY.

Ilmaisiakin latauspisteitä on

Kaiken edellä olevan hankaluuden ja/tai kalleuden ohella Saksassa on jo nyt ja perustetaan koko ajan lisää ilmaisiakin latauspisteitä. Nimittäin monet supermarketit ja muut esim. rakennusalan myymälät ovat alkaneet tarjota latauspalvelua asiakkailleen. Esimerkkejä: Kaufland-ketjulla on 100 latauspistettä, joissa ekosähkön lataus on ilmaista. Vuonna 2020 avataan toiset 100 latauspistettä. Aldi Süd -supermarketilla (= Etelä-Saksassa) on 55 latausasemaa isoissa kaupungeissa. Myös Rewellä on latauspisteitä. IKEA:lla pitäisi nyt jo olla kaikissa Saksan tavarataloissaan (= 53 myymälää) latauspisteitä. Lidlillä on tavoitteena 400 latauspisteen perustaminen eli kaikkiin Saksan myymälöihinsä vuoden 2019 aikana. Nähtäväksi jää, muuttuvatko nämä kauppojen latauspisteet jatkossa maksullisiksi.

Saksan autojärjestö ADAC on laatinut vinkkejä sähköautoa Saksan matkalla lataaville. Ohjeet on päivätty 8.1.2019. Verkkolinkki: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/e-mobilitaet/laden/elektroauto-unt...