Saksan tiemaksut | Autoliitto

Saksan tiemaksut

Teiden käytöstä ei peritä maksua henkilö- tai matkailuautoilta. Saksassa laadittiin vuonna 2015 laki infrastruktuurimaksusta (Infrastrukturabgabe), joka olisi kohdistunut ulkomaisiin autoihin Saksan moottoriteillä. Saksalaisautoilijoille maksun osuus oli tarkoitus korvata vuotuisesta tieverosta.

Itävalta haastoi Alankomaiden tukemana Saksan EU:n tuomioistuimeen loppuvuodesta 2017, ja tuomioistuin antoi päätöksensä 18.6.2019. Tuomion mukaan Saksan infrastruktuurimaksu on ulkomaiden kansalaisia syrjivä ja unionin oikeuden vastainen. Infrastruktuurimaksun periminen on täten pantu jäihin.

ADAC on julkaissut aiheesta pienen kannanoton 26.6.2019.

Kommentissaan ADAC muistuttaa Saksan päättäjiä siitä, että nämä pitäisivät lupauksensa olla langettamatta lisää taloudellista rasitusta autoilijoille. Näinhän poliitikot lupasivat silloin, kun tiemaksuja koskeva laki saatettiin voimaan vuonna 2015: maksurasitus piti kohdistuman vain ulkomaisiin autoihin. ADAC kirjoittaa, että nyt vuoden 2021 budjetista jäävät puuttumaan tieinfrastruktuuriin tarkoitetut noin 400 miljoonaa euroa, koska tiemaksut tulivat torpatuiksi.

Ohessa linkki EU:n tuomioistuimen suomenkieliseen lehdistötiedotteeseen:

Tuomioistuimen päätös annettiin 18.6.2019 - eli käsittely kesti noin 1,5 vuotta.

Saksassa on ollut raskaan liikenteen elektroninen maksujärjestelmä vuodesta 2005 lähtien. Maksut koskevat yli 7,5 tonnin painoisia saksalaisia sekä ulkomaisia kuorma-autoja. Tiemaksu vaihtelee ajoneuvon päästöjen ja maksullisen reitin pituuden mukaan.