AL 100 juhlaliittopäivät | Autoliitto

AL 100 juhlaliittopäivät

12.04.2019 07:30 - 14.04.2019 12:30

AL 100 juhlaliittopäivät 12.-14.4.2019

Autoliitto täyttää tänä vuonna kunniakkaat 100 vuotta. Autoliiton osastojen aktiiveille suunnattu Autoliiton AL 100 juhlaliittopäivät järjestettiin  12.-14.4.2019 Scandic Laajavuoressa Jyväskylässä.
Juhlaviikonloppuun osallistui lähes 300 Autoliiton osaston aktiivista paikalistoimijaa eri puolelta Suomea.

Viikonloppu alkoi jo perjantaina  musiikki- ja tanssipitoisen ohjelman kera. Lauantai aloitettiin perinteitä kunnioittaen jo 93. kerran ajettavalla Tähtiajolla.
Juhlaviikonlopun monipuolinen ohjelma sisälsi muun muassa Autoliiton hallituksen puheenjohtaja Martti Merilinnan esittelemänä otantoja Autoliiton 100-vuotishistoriikista, liikennelääketieteen emeritusprofessorin, Timo Tervon juhlapuheen, tietoa Autoliiton ajankohtaisista edunvalvonta-asioista sekä kehityshankkeista. Ohjelmassa oli lisäksi myös keskustelua ikäautoilijoiden kohtaamista haasteista, Toyota Gazoo Racingin ja AL-Sportin kummikuljettajien kuulumisia, palkitsemisia sekä huomionosoitusten jakoa.

Lauantain iltajuhlassa nautittiin  musiikki- ja tanssiesityksistä ja illan päätteeksi Paula Koivuniemi orkestereineen viihdytti juhlaväkeä.

Jyväskylän kaupungin tervehdyksen toi kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Riitta Mäkinen. Mieliinpainuvimman tervehdyksen juhlaliittopäiville toi Autoliittoa hivenen vanhempi, vuonna 2018 100 vuotta täyttänyt Autoliiton Tikkakosken osaston ensimmäinen puheenjohtaja, Martti Mäkinen. Juhlavuutta ja arvokkuutta tapahtumaan oli omalta osaltaan luomassa molempina päivinä upeasti esiintynyt Mieskuoro Sirkat.

Tähtiajon tulokset:

PDF icon al_100_tahtiajo_tulokset_13.4.2019_jyvaskyla.pdf
PDF icon al100_tahtiajo_-_rasti_1.pdf
PDF icon al100_tahtiajo_-_rasti_2.pdf

(kuva; Juha Lamberg)

Maljan 100-vuotiaalle Autoliitolle nosti Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna. Taustalla Mieskuoro Sirkat.

Juhlapuheen piti liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo.

Autoliiton Tikkakosken osaston ensimmäinen puheenjohtaja Martti Mäkinen (vas) ja nykyinen puheenjohtaja Erkki Savolainen.

Juhlassa jaettiin ansiomerkkejä ja muita huomionosoituksia:

Suomen liikuntakulttuurin ja urheilun ansiomitali kullatuin ristein: Juha Lamberg ( AL Jyväskylä)

Autoliiton kunniajäseneksi nimitettiin: Kalervo Kuusela (AL Turku)

Autoliiton ansiomitali soljella: Hannu Hänninen (vas. AL Helsinki), Kari Tornivaara (AL Helsinki) ja Tapani Virtanen (AL Luoteis-Uusimaa)

Autoliiton kultainen ansiomerkki: Tuula Ernvall (vas. AL Turku), Markku Lehisto (AL Helsinki), Esa Lohiniva ( AL Kemi), Teijo Poutanen (AL Luoteis-Uusimaa), Urpo Räsänen (AL Kuopio) ja Kaija Sipilä (AL Hamina).

Tapiola Malja: Pekka Kolehmainen ( vas. AL Mikkeli). Maljan luovutti Lähi-Tapiola-ryhmän johtaja Tapani Alaviiri Martti Merilinnan avustamana.

AL-Sport autourheilupalkinnot vuodelta 2018:

Vuoden AL-Sport autourheilija: Henri Hokkala (vas. AL Tikkakoski), Vuoden AL-Sport toimitsija: Jukka Yliketola (AL Härmä) ja AL Sport numeroitu standaari: Petri Kymäläinen (AL Myrskylä).
Vuoden ratatuomariksi valittiin Mikko Harkola (AL Helsinki, ei paikalla).