Äänestämällä eurovaaleissa vaikutat liikenneasioihin

22.5.2019, klo 13.52

Europarlamenttivaalit pidetään Suomessa sunnuntaina 26.5.2019. Vaaleilla on iso merkitys, sillä monet EU-tason päätökset määrittelevät, millaista lainsäädäntöä kansallisesti voidaan toteuttaa.

Sunnuntaina pidettävät europarlamenttivaalit ovat jääneet väkisinkin vasta olleiden eduskuntavaalien varjoon. Eurovaalit ovat kuitenkin erittäin tärkeät, sillä EU-päätöksenteolla on iso merkitys liikenneasioissa kansallisella tasolla.

Nyt valittava europarlamentti tekee varmasti lukuisia autoiluun ja liikenteeseen liittyviä päätöksiä. Suomi on EU:n harvimmin asuttu maa ja siksi on tärkeää, että Brysselissä ymmärretään maamme erityispiirteet. Kansallisesti valittavat edustajat kuuluvat Euroopan parlamentissa suurempia kokonaisuuksia muodostaviin poliittisiin ryhmittymiin, joiden kautta suomalaiset pystyvät vaikuttamaan EU-lainsäädäntöön.

”Autojen päästörajat, käyttövoimien mahdolliset rajoitukset, polttoaineiden minimiverotasot, ajokorttidirektiiviin liittyvät ajoneuvoluokkia ja ajo-opetusta koskevat asiat, ajokorttien voimassaoloajat ja monet muut asiat päätetään Euroopan tasolla. EU:ssa on käyty keskustelua myös tienkäyttömaksuista, joten suomalaisten pitää olla päätöksenteossa mukana. Se mikä toimii Belgiassa, ei välttämättä toimi Suomessa ja siksi on tärkeää saada liikennealaa tuntevia edustajia parlamenttiin”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

”Iso asia on autojen keräämään dataan liittyvät oikeudet ja velvollisuudet. Autot keräävät koko ajan enemmän erilaista tietoa paikka- ja nopeustiedoista vikadiagnostiikkaan ja matkapuhelinnumeroihin saakka. On erittäin tärkeää varmistaa lainsäädännöllä, että auton omistaja omistaa myös sen keräämän datan ja päättää sen käytöstä.”