AL-Sport -toimikunta palkitsi ansioituneita

12.5.2020, klo 09.25

Autoliiton AL-Sport toimikunta valitsee vuosittain vuoden AL-Sport autourheilijan, vuoden AL-Sport toimitsijan sekä Vuoden ratatuomarin, jolle myönnetään ”Kallen Malja” -kiertopokaali.

KUVA: Jere Kalliokoski (c) QBA Nitka

Vuoden 2019 AL-Sport autourheilijaksi nimettiin Jere Kalliokoski AL-Härmän osastosta. Jere on aloittanut autourheilun jo seitsenvuotiaana kartingilla, josta tie on jatkunut muun muassa jokkikseen ja rallicrossiin aina EM-sarjaa myöten. Jere on ollut myös Autoliiton kummikuski. Viime kaudella 22-vuotias nuorimies ajoi talvella jääradalla nelivetoisissa SM-hopeaa, rallicrossissa SM-pronssia ja RallyX Nordic -sarjassa pronssia. Jokkiksessa Jere voitti SMA-tiimin kanssa SM-kultaa kolmannen kerran peräkkäin.

Vuoden 2019 AL-Sport toimitsijaksi valittiin AL-Helsingin Krister Ahjonpalo, jolla on huomattavasti Kalliokoskea pidempi ura toimessaan. Hän nimittäin aloitti toimitsijan työt jo 1960-luvulla Autoliiton edeltäjäjärjestö AK:ssa. Vuosien mittaan Krisu toi myös omat lapsensa mukaan toimitsijatehtäviin ja viime vuonna oli jo kolmas polvi liputtamassa Ahveniston Rata-SM -kilpailussa. Viime kaudella Krisu teki peräti 21 työpäivää eri lajeissa Autoslalomista Neste Ralliin 2019.

Vuoden 2019 ratatuomariksi AL-Sport -toimikunta valitsi Henrico Halmeen AL Helsingin seudun osastosta. Henrico on ikäisekseen varsin kokenut ratatuomari, sillä hän liittyi Finnairin Autokerhon rataliputusryhmään jo vuonna 2007 vasta 14-vuotiaana. Täytettyään 18 ja liityttyään Autoliittoon hän pääsi jo liputtamaan Rata-SM -osakilpailuun Pärnuun. AL-Sport toimitsijatuen piirissä Henrico on ollut alusta alkaen ja vuotuiset ratatuomaritehtävät ovat olleet puolen tusinan liputuspäivän paikkeilla Ahvenistolla.