Auto on arkeni mahdollistaja

3.9.2019, klo 11.10

Auton Päivää vietetään lauantaina 7.9.2019 jo 23:tta kertaa. Autoliiton kehittämän tapahtuman tavoitteena on herättää keskustelua henkilöauton merkityksestä Suomessa.

Henkilöauto on EU:n harvimmin asutussa maassa, Suomessa, monelle välttämätön kulkuneuvo. Se ei ole mikään luksustuote, vaan arjen mahdollistaja, jolla hoidetaan työmatkat ja kaupassakäynti, lasten haku ajoissa päiväkodista ja siirtymiset harrastuksiin. Kotimaanmatkailu on riippuvainen henkilöautoista ja lukemattomat mökkikunnat tarvitsevat elinvoimansa säilyttääkseen autoilla saapuvia kesäasukkaita.

”Henkilöauton palvelutaso on useimmiten ylivoimainen mihinkään muuhun kulkumuotoon verrattuna. Monesti henkilöauto on myös ainoa realistinen vaihtoehto liikkumiseen Suomessa”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

Henkilöauton käyttöön ja omistamiseen tulee koko ajan uusia vaihtoehtoja, mutta oma, aina välittömästi lähtövalmiudessa oleva auto on jatkossakin useimmille toimivin vaihtoehto. Auton vuokraus, yhteiskäyttöautot ja muut kehittyvät palvelut tarjoavat satunnaiskäyttäjälle uusia mahdollisuuksia hyötyä henkilöautosta, vaikka aiemmin ei olisi autoa käyttänyt lainkaan. Tällaisten käyttäjien määrä kasvaa varsinkin kaupungeissa.

”Henkilöauto on tänä päivänä useampien ihmisten saavutettavissa kuin koskaan ja yhä useampi turvautuu henkilöautoon vähintäänkin satunnaisesti. Ihmiset valitsevat aina itselleen parhaiten sopivan kulkumuodon ja usein se on henkilöauto. Henkilöautoilua ei pidä keinotekoisesti hankaloittaa, jotta ihmiset siirtyisivät käyttämään itselleen huonommin soveltuvaa kulkumuotoa. Meidän ei pidä tahallaan kurjistaa Suomessa asumista, työskentelemistä ja yrittämistä”, Nieminen painottaa.

Ensi lauantaina 7.9.2019 vietetään Autoliiton järjestämää Auton Päivää jo 23. kerran. Päivän tarkoituksena on herättää keskustelua autoilun merkityksestä Suomessa. Autoliitto järjestää Auton Päivänä koko perheen tapahtuman Lempäälän Ideaparkissa lauantaina klo 10-17, minkä lisäksi Autoliiton paikallisosastot järjestävät Auton Päivän tapahtumia kymmenillä muilla paikkakunnilla.

Auton Päivän tapahtumien paikkakunnat ja kellonajat löytyvät osoitteesta www.autoliitto.fi/autonpaiva

Marraskuussa sata vuotta täyttävä Autoliitto kerää nimiä vetoomukseen liikkumisen vapauden puolesta. Vetoomuksen voi allekirjoittaa osoitteessa www.autoliitto.fi/vetoomus.