Autoliitto auttaa myös poikkeusoloissa | Autoliitto

Olet täällä

Autoliitto auttaa myös poikkeusoloissa

Tiepalvelu
06.04.2020

Autoliiton vapaaehtoisen tiepalvelun tehostettu pääsiäisajan tiepalvelupäivystys Operaatio Pajunkissa jätetään 50-vuotisen historiansa aikana ensimmäisen kerran järjestämättä. Apua saa kuitenkin vuorokauden kaikkina kellonaikoina tutusta numerosta 0200 8080.

Perinteisenä pääsiäisenä tiet täyttyvät hiihtokeskuksiin ja sukulaisten luo matkustavista suomalaisista, mutta tänä vuonna kaikki on toisin. Hiihtokeskukset ovat kiinni, Uudenmaan raja on suljettu ja kaikkea ylimääräistä liikkumista tulee välttää.

”Tulevana pääsiäisenä tien päällä on varmasti todella vähän liikennettä ja siten myös avuntarvitsijoita. Tämän takia emme nähneet tarvetta järjestää myöskään Autoliiton yleisen tiepalvelun tehostettua pääsiäisajan päivystystä. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Operaatio Pajunkissa jää pitämättä sen 50-vuotisen historian aikana”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.

Vaikka varsinaista Operaatiota ei tänä vuonna olekaan, Autoliitto auttaa normaaliin tapaan kaikkia tien päällä pulaan joutuneita koronaviruspandemiasta huolimatta. Autoliiton yleinen tiepalvelu palvelee numerossa 0200 8080 (1,93 €/min + mpm). Apua voi tilata myös Autoliiton applikaatiolla, jonka voi ladata veloituksetta niin Googlen Play-kaupasta kuin Applen AppStoresta. Jos Autoliiton vapaaehtoista tiepalvelumiestä ei ole saatavilla tai keikan luonne sitä muuten edellyttää, välitetään Autoliiton hinauskumppani auttamaan autoilijaa.

”Apua saa aina. Emme jätä ketään pulaan, vaikka elämme poikkeuksellisia aikoja”, Vesalainen lupaa.

Autoliiton jäsenille on omat palvelunumeronsa, joista toimitetaan apua jäsenyyden ehtojen mukaisesti.

Korona huomioidaan avustusten yhteydessä

Autoliitto on antanut niin vapaaehtoisille tiepalvelumiehille kuin hinauskumppaneille poikkeusajan toimintaohjeet, joita myös asiakkaiden toivotaan kunnioittavan.

”Tiepalvelumiehemme tai hinausautojen kuljettajat eivät tietenkään tässä tilanteessa kättele asiakkaita. Auttajille on annettava myös työrauha, mikä tarkoittaa riittävää turvaetäisyyttä palvelutapahtuman alusta loppuun”, Vesalainen painottaa.

Avustuksen päätyttyä asiakkaalta ei oteta kuittausta tehdystä työstä, vaan laskutettava summa kerrotaan tälle ja avustettu auto kuvataan niin, että sen rekisteritunnus näkyy kuvassa. Tiepalvelumiehet jättävät lopulta asiakkaan kappaleen toimintaraporttilomakkeesta auton pyyhkijänsulan alle. Kosketukset avustettavan auton kahvoihin, rattiin, vaihdekeppiin ja muihin hallintalaitteisiin tehdään mahdollisimman hygieenisesti käyttämällä kertakäyttöhanskoja.

”Kaikki toimenpiteet tähtäävät viruksen leviämisen ehkäisemiseen ja ennen kaikkea asiakkaiden turvallisuuden varmistamiseen”, Vesalainen painottaa.

Jaa muillekin