Autonkäytön kustannuksia on alennettava

15.3.2022, klo 08.56

Ruotsissa hallitus on päättänyt investoida 14 miljardia kruunua tukipakettiin, joka alentaa muun muassa autonkäytön ja asumisen kustannuksia. Suomessa on syytä ryhtyä samanlaisiin toimenpiteisiin.

Polttoaineiden hinnat ovat nousseet rajusti syksystä lähtien ja Venäjän käynnistämän sodan seurauksena hinnat ovat kivunneet ennätyslukemiin. Kallis polttoaine vaikuttaa kaikkiin suomalaisiin, sillä täällä auto on usein ainoa mahdollinen tapa kulkea esimerkiksi töihin ja saada arjen muut välttämättömät asiat hoidetuksi.

”Meille on tullut nyt erittäin paljon huolestunutta palautetta niin palkansaajilta kuin yrittäjiltä. Hinnat ovat nyt monissa tapauksissa ylittäneet jo sen pisteen, että työtä ei ole kannattavaa ottaa vastaan”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

Hallituksen pitää kiireellisesti päättää työssäkäynnin tukemisesta hillitsemällä autoilun kohonneita kustannuksia. Keinovalikoimassa ovat muun muassa ajoneuvoveron ja siihen sisältyvän käyttövoimaveron alennukset ja esimerkiksi polttoaineverojen ja polttoaineista maksettavan arvonlisäveron alentaminen. Käyttövoimavero voitaisiin jopa poistaa. Toimenpiteet voidaan toteuttaa määräaikaisina tai pysyvinä. Moottoribensiinin valmistevero on tällä hetkellä noin 0,76 ja dieselin noin 0,59 euroa litralta. Moottoribensiinin valmisteveroa on korotettu viimeisen kymmenen vuoden aikana yli 13 ja dieselin 23 senttiä litralta. Kuluttajahinnoissa valmisteveron päälle tulee vielä 24 % arvonlisävero.

”Polttoaineesta kerätyt verotulot ovat valtiolle tärkeitä, mutta tärkeämpää on ihmisten ja yritysten toimeentulon mahdollistaminen. Hintojen nousu on nostanut arvonlisäverotuottoja polttoaineista ennakoitua enemmän. Nyt on oikea aika tukea kaikkien suomalaisten liikkumisen edellytyksiä eikä vain uusien autojen ostajia”, Nieminen sanoo.

Ruotsissa hallitus on jo ryhtynyt toimiin ylläpitääkseen yritysten ja kotitalouksien toimeentuloa esittelemällä yhteensä 14 miljardin kruunun eli noin 1,3 miljardin euron tukipaketin. Paketti sisältää muun muassa diesel- ja bensiiniverojen tilapäisen alentamisen, enintään 1500 kruunun kertatuen autonomistajille sekä lukuisia muita lyhyen ja pitkän aikavälin uudistuksia.

”Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien harvaan asutussa maassa liikenteen pitää olla kilpailutekijä. Päättäjien tulee vakavasti pohtia, voidaanko liikenteeltä kerätä jatkossa yhtä paljon verorahaa kuin nykyään. Akuuttiin kustannusten rajuun nousuun pitäisi tehdä nopeita vaikka väliaikaisia ratkaisuja. Pidemmällä tähtäimellä koko liikenteen verotus pitää miettiä uudelleen”, Nieminen painottaa.