Illat hämärtyvät – on aika huolehtia näkymisestä

28.8.2020, klo 10.17

Liikenneturvallisuuden kannalta on tärkeää, että kaikki tienkäyttäjät tekevät itsensä näkyväksi.

Syksy lähestyy ja illat pimenevät, mikä tuo omat haasteensa liikenteeseen. Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajettaessa käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja, mutta pimeässä, hämärässä tai näkyvyyden ollessa muuten huono, huomiovalot eivät riitä. Tuolloin on käytettävä ajovaloja sekä takavaloja.

”Käytännössä ajovalojen kytkeminen päälle sytyttää lähes kaikissa moottorikäyttöisissä ajoneuvoissa myös takavalot – kuitenkin takavalojen käyttövelvoitetta haluttiin uudessa tieliikennelaissa selvyyden vuoksi vielä korostaa erikseen. Takavaloja olisi tosin hyvä käyttää kaikissa olosuhteissa, vaikka laki ei siihen velvoittaisikaan”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

”Kuljettajan on syytä tutustua käytössään olevan auton valojen toimintaperiaatteeseen ja selvittää, missä valokatkaisimen asennossa autossa palavat sekä ajovalot että takavalot. Kuljettajan vastuulla on myös se, että kaikki valot toimivat ja ovat puhtaita”.

Takavalopakko polkupyörille

Kesäkuussa voimaan astunut tieliikennelaki toi polkupyöriinkin takavalopakon jo aiemmin pakollisen etuvalon lisäksi. Valoja on käytettävä samoissa olosuhteissa kuin moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla. Muiden ajoneuvojen tapaan polkupyörän takavalon on oltava punainen. Polkupyöräilijän valaisimien ei tarvitse välttämättä olla kiinnitettyinä pyörään, vaan ne voi kiinnittää myös pyöräilijään – esimerkiksi kypärään.

”Takavalovaatimuksen tarkoituksena on parantaa muiden tienkäyttäjien mahdollisuuksia havaita pyöräilijä takaapäin aikaisemmin, jolloin turvallisuus paranee. Tämä on hyvä uudistus kaikkien kannalta”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen selventää.

Heijastimet heilumaan

Jalankulkijan on lain mukaan pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta. Nyt onkin syytä huolehtia, että heijastin löytyy vaatteista pimeän tai hämärän aikaan. Heijastinliivi ja heijastavat vaatteet ovat erinomaisia näkyvyyttä parantavia varusteita. Myös perinteinen roikkuheijastin on toimiva ratkaisu.

”Heijastimen narun toisen pään voi kiinnittää taskun sisäpuolelle, sen pohjaan. Näin heijastimen voi valoisaan aikaan kuljettaessa laittaa taskuun piiloon ja se on sieltä taas helposti otettavissa hämärällä käyttöön. Sopiva korkeus narun päässä roikkuvalle heijastimelle on noin käyttäjänsä polven kohdalla”, Vesalainen opastaa.