Lasten turvaistuinten kolariturvallisuudessa hyviä arvosanoja | Autoliitto

Lasten turvaistuinten kolariturvallisuudessa hyviä arvosanoja

23.05.2011

Tuoreimmassa kansainvälisessä turvaistuintestissä nähtiin erinomaisia tuloksia kolariturvallisuudessa. Useiden istuinten kokonaisarvosanoja alensivat kuitenkin muut osa-alueet, kuten käytettävyys tai mukavuus.

Autoliiton julkaisemassa kansainvälisessä kevään 2011 turvaistuintestissä testattiin 28 erimallista ja eri painoluokkaa edustavaa turvaistuinta. Neljä istuinta sai arvosanan heikko. CASUALPLAY Fix QR (tukijalan kanssa ja ilman tukijalkaa) ja GRACO Junior Maxi saivat huonon arvosanan heikon törmäyssuojansa takia. Myös PHIL&TEDSin Tott-XT  ja Brevin OKI b.fix –istuimissa oli puutteita, jotka johtivat heikkoon arvosanaan. Edellä mainituissa istuimissa ei voi testin perusteella kuljettaa lasta turvallisesti. Testin valonpilkahduksiin kuului ainoana erinomaisen kokonaisarvosanan saanut Römerin Baby-Safe Plus II SHR -istuin, jossa lapsi voi matkustaa turvallisesti 13-kiloiseksi asti käytettäessä Isofix-ankkurointia.

Yleisesti ottaen tuore turvaistuintesti osoittaa, että kaikista istuinten painoluokista ja jokaiselle ikäryhmälle löytyy useampia hyvän arvosanan saaneita turvaistuimia. Kokonaisarvosana hyvä annettiin 15:lle, tyydyttävä kuudelle ja välttävä yhdelle. Turvallisuuden osalta useimmat istuimet olivat erinomaisia. Etutörmäystestissä 13:n ja sivutörmäyksessä jopa 19 istuimen tarjoama suoja oli hyvä tai erinomainen.

Uusimpaan testiin on lisätty uusia tutkimuskohteita, jotta istuimet erottuisivat entistä paremmin toisistaan.  Entiseen tapaan istuimista testattiin turvallisuus, käyttömukavuus sekä istuimen puhdistusmahdollisuudet ja viimeistely. Istuinmukavuutta mittaavaan testiin lisättiin muutama uusi kriteeri ja istuinten sisältämät haitalliset kemikaalitkin tutkittiin uusimmassa testissä.

Turvaistuintestin tulokset löytyvät osoitteesta (tuoreimmat tulokset ylimpänä, valmistusvuosi 2011) www.autoliitto.fi/tietopankki/testi-ja-tutkimustuloksia/turvaistuintestit/