Operaatio Lumihiutale auttaa myös poikkeusaikana joulunajan liikenteessä

15.12.2020, klo 04.34

Autoliiton yleisen tiepalvelun Operaatio Lumihiutale on koronapandemiasta huolimatta turvaamassa matkaan- ja perillepääsyä joulunajan liikenteessä 19.12.2020­-3.1.2021.

Vallitsevista ohjeistuksista ja rajoituksista johtuen yhä useampi viettänee joulun pienellä porukalla, ydinperheen kesken. Tämä näkyy varmasti aiempia vuosia vähäisempänä joululiikenteenä eri paikkakuntien välillä.

Joulunaikaan kuitenkin liittyy kaikenlaista muuta liikkumistarvetta, kuten kauppareissuja, haudoilla käyntejä ja lahjojen viemistä tuttavien postilaatikoihin ja ovien taakse. Tämän takia Autoliiton tiepalvelu on jälleen mukana turvaamassa joululiikenteen sujumista perinteisellä Operaatio Lumihiutaleella, jonka aikana Autoliiton tiepalvelumiehet ovat tehostetussa valmiudessa lähdössä auttamaan tien päällä pulaan joutuneita.

Operaatio Lumihiutale järjestetään tänä vuonna 52. kerran. Aiemmista vuosista poiketen operaation käynnistävät seremonialliset yhteislähdöt jätetään kuitenkin pitämättä ihmisjoukkojen kokoontumisen välttämiseksi.

Huolellisuutta ja varovaisuutta tarvitaan

Jotta joulunviettoon päästäisiin hyvällä mielellä, ilman ylimääräisiä murheita, kannattaa joululiikenteessä ja sinne lähdettäessä olla erityisen huolellinen. Auto on aina ennen liikkeellelähtöä puhdistettava lumesta ja jäästä sekä varmistettava, etteivät lasit ole sisältäkään huurussa. Tähän auttaa auton esilämmitys ja esimerkiksi lämpimän puhalluksen suuntaaminen tuulilasille. Auton lämmityslaitteen käyttöön kannattaa perehtyä käyttöohjekirjan avulla, jos ei sitä ole aiemmin tehnyt.

”Jos kuljettajan silmälasit ovat huurtuneet esimerkiksi kasvomaskin käytöstä kauppareissun aikana, on huolehdittava myös niiden huurteen poistamisesta ja uudelleen huurtumisen ehkäisemisestä ennen ajoon lähtöä”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.

”Nopeudet ruuhkaisilla pysäköintialueilla on syytä pitää hyvin alhaisina. Myös peruuttamista tulisi mahdollisuuksien mukaan välttää. Mikäli tämä ei ole mahdollista, on peruuttaminen ruutuun huomattavasti parempi vaihtoehto kuin ruudusta pois peruuttaminen.”

Näin toimit apua tarvitessasi

Operaatio Lumihiutale päivystää Autoliiton yleisen tiepalvelun numerossa 0200 8080 (puhelun hinta on 1,93 €/min + mpm, jonotus on maksuton.) tai veloituksetta Autoliiton mobiilisovelluksen kautta. Avustuskustannuksista kannattaa pyytää arvio palvelua tilattaessa joko vapaaehtoiselta tiepalvelumieheltä tai hinausyritykseltä, riippuen siitä, kummalle tapaus kulloinkin välitetään.

Mobiilisovelluksessa avuntarvitsijan paikkatiedot välittyvät suoraan Autoliitolle, jolloin apu osataan toimittaa suoraan oikeaan osoitteeseen, vaikka avuntarvitsija ei omaa sijaintiaan tietäisikään. Autoliiton sovellus on ladattavissa sekä AppStoresta että Google Play-kaupasta.