Operaatio Pajunkissa muistuttaa turvavälin merkityksestä

11.4.2022, klo 09.16

Autoliiton tiepalvelun Operaatio Pajunkissa turvaa tänäkin vuonna pääsiäisliikennettä kiirastorstaista pääsiäismaanantaihin.

Autoliiton Operaatio Pajunkissa järjestetään tänä vuonna jo 52. kerran kiirastorstaista pääsiäismaanantaihin 14.–18.4. Autoliiton toistasataa vapaaehtoista tiepalvelumiestä ovat operaation aikana tehostetussa valmiudessa lähdössä auttamaan tien päällä pulaan joutuneita.

Kiirastorstai lienee taas perinteiseen tapaan pääsiäisliikenteen vilkkain päivä. Autoliiton tiepalvelu muistuttaa turvavälin merkityksestä erityisesti jonoutuvassa liikenteessä. Riittävä turvaväli parantaa liikenneturvallisuutta, mutta se vaikuttaa myös muun muassa polttoaineen ja tuulilasinpesunesteen kulutukseen sekä vähentää tuulilasiin tulevia kiveniskemiä.

Turvaväli vaikuttaa myös havainnointiin ja havaittavuuteen

Jos ajetaan aivan edellä ajavan puskurissa roikkuen, jäävät liikennemerkit, mahdollinen kevyt liikenne ja muut edessä olevat tapahtumat edellä ajavan katveeseen. Tällöin ne havaitaan aivan liian myöhään. Lisäksi ollaan koko ajan tien pinnasta nousevassa vesi- ja kurasateessa. Tällöin lasinpesunestettä kuluu paljon ja maalipinta, tuulilasi sekä pyyhkijänsulat kärsivät tarpeettomasti.

”Edellä ajavan takapuskurissa roikkuva jää lisäksi muilta tienkäyttäjiltä helposti huomaamatta”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen huomauttaa.

”Turvavälin pitäminen parantaa myös liikenteen sujuvuutta. Esimerkiksi muiden tienkäyttäjien on helpompi siirtyä liittymistä turvallisesti mukaan liikennevirtaan aiheuttamatta haitariliikettä, jos väliä on riittävästi”, Vesalainen vinkkaa.

Riittävän turvavälin määrittäminen

Turvaväli on järkevintä määritellä sekunteina, jolloin sama ohje toimii niin taajama- kuin maantienopeuksissa. Sekuntien laskeminen on myös helpompaa kuin metrimäärän arvioiminen. Turvaväliä olisi hyvä pitää vähintään neljä sekuntia.

”Edellä ajavan ohittaessa tietyn kiintopisteen aletaan laskea rauhallisesti neljään. Vasta sen jälkeen saadaan itse olla samaisen kiintopisteen kohdalla”, Vesalainen ohjeistaa.

Toinen tapa pohtia turvavälin riittävyyttä on se, pystyykö säätelemään etäisyyttään edellä ajavaan pelkän kaasupolkimen avulla. Jos joutuu vähän väliä painamaan jarrua, ei turvaväliä ole riittävästi.

Näin toimit apua tarvitessasi

Operaatio Pajunkissa palvelee numerossa 0200 8080 (1,93 €/min + mpm). Apua voi tilata myös Autoliiton applikaatiolla, joka on veloituksetta ladattavissa Googlen Play-kaupasta sekä Applen AppStoresta. Jos Autoliiton vapaaehtoista tiepalvelumiestä ei ole saatavilla tai avustuksen luonne sitä muuten edellyttää, välitetään Autoliiton hinauskumppani auttamaan autoilijaa.

Turvaväli-video