Pitkään käytettävä turvaistuin on aina kompromissi

26.10.2021, klo 14.01

Autoliiton turvaistuintesti osoitti, että on erittäin vaikea kehittää istuinta, joka olisi turvallinen hyvin eri kokoisille lapsille. Neljä vauvasta aina 12-vuotiaaseen saakka käytettävää istuinta jäi testissä välttävään arvosanaan.

Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa syksyn turvaistuintestissä tutkittiin yhteensä 27 erikokoisille lapsille tarkoitettua turvaistuinta. Istuimista 14 sai kokonaisarvosanan hyvä ja kahdeksan istuimen arvosanaksi tuli tyydyttävä. Kaikki nämä istuimet ovat monilta osin selvästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia ja istuinten kehittelyssä on otettu huomioon kuluttajansuojatestien tiukemmat vaatimukset.

Testatuista istuimista viittä ei voi suositella. Neljä välttävän arvosanan saanutta istuinta, Lettas Murphy (916), Nuna Tres LX ja Chicco Seat4Fix sekä tämän kanssa rakenteeltaan samanlainen, mutta eri päälliskankailla ja kuomulla varustettu Chicco Seat4Fix Air ovat sellaisia, joita voi käyttää vastasyntyneestä aina noin 12-vuotiaaksi. Normaalisti näin pitkän ajan kuluessa käytetään kolmea eri turvalaitetta. Näiden neljän istuimen kehittelyssä on ollut pakko tehdä kompromisseja, jotka heikentävät sekä istuimien turvallisuutta että käyttöominaisuuksia.

Koenukeista mitattiin melko korkeita kuormituksia törmäyskokeissa. Istuimet ovat painavia, mikä hankaloittaa istuimien asentamista. Väärinasentamisen riskiä lisää se, että istuimet pitää asentaa useilla erilaisilla asennustavoilla eri-ikäisille lapsille istuimien pitkän käyttöajan vuoksi. Kaikki nämä puutteet johtivat siihen, että istuimet saivat muita istuimia huonommat kokonaisarvosanat.

Viime kevään turvaistuintestissä liiallisen kemikaalikuormituksen takia heikon arvosanan saaneen Osann Oreo 360 -istuimen korvannut Osann Oreo 360 II ei myöskään läpäissyt kemikaalikuormitukselle asetettuja tiukkoja kriteereitä ja reputti sen takia edeltäjänsä tapaan testin. Istuimen päällisestä otettu näyte sisälsi pehmennintä DPHP (di(2-propyyliheptyyli)ftalaatti).

Lastenistuinten turvallisuuteen vaikuttaa niiden törmäystilanteessa tarjoaman suojan lisäksi se, että niitä käytetään aina oikein. Siksi Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä arvioidaan myös istuinten käyttöominaisuuksia. Näin talven lähestyessä lisääntyvä vaatetus asettaa omat haasteensa turvallisuudelle. Tätä ei turvaistuintestissä arvioida, mutta vanhempien on se hyvä huomioida lasta istuimeen laittaessa.

”Mitä enemmän vyön ja lapsen kehon välissä on vaatetusta, sitä helpommin kiinnitys jää löysäksi. Isompien lasten ja aikuisten kannattaa mahdollisuuksien mukaan vetää turvavyö toppatakin alta tai matkustaa kokonaan ilman talvivaatteita. Turvakaukaloikäisille on myynnissä lämpöpusseja, jonka sisältä vyöt menevät. Näin lapsi voidaan laittaa kaukaloon ilman toppavaatteita”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

LIITE: PDF icon Turvaistuintestin tulostaulukko

www.autoliitto.fi/turvaistuintesti