Syksyn turvaistuintestissä hyviä tuloksia

20.10.2020, klo 09.27

Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä annettiin yhdeksän hyvää ja seitsemän tyydyttävää kokonaisarvosanaa. Kaksi heikkoa arvosanaa johtui istuinten kankaista löytyneistä liian suurista kemikaalipitoisuuksista.

Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa syksyn turvaistuintestissä annettiin yhteensä 18 arvosanaa. Turvakaukalot, jotka ovat hankittavissa sekä telakan kanssa että ilman on testattu molemmilla vaihtoehdoilla ja kummallakin on oma tuloksensa. Tämänkertaisessa testissä sellaisia kaukaloita olivat Cybex Aton B i-Size, ABC Design Tulip sekä Babystyle Oyster Capsule. Lisäksi Maxi-Cosi Mica ja Maxi-Cosi Morion ovat eri markkinoilla saatavana Bébé Confort -merkkisinä. Sekä Mica että Morion saivat saman tuloksen merkistä riippumatta

Syksyn turvaistuintestin tulokset olivat pääosin ilahduttavia, sillä peräti yhdeksän istuinta sai hyvän ja seitsemän tyydyttävän arvosanan. Kaikki nämä istuimet ovat monilta osin selvästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia ja istuinten kehitystyössä on otettu huomioon testeissä esitetyt vaatimukset.

Babystyle Oyster Capsule -turvakaukaloiden päälliskankaista löytyi testeissä liian suuria määriä palonestoaineita, joten ne saivat kemikaalikuormituksesta hylätyn eli heikon arvosanan. Heikko arvosana yhdelläkin testin osa-alueella johtaa automaattisesti heikkoon kokonaisarvosanaan, joten Babystyle Oyster Capsule reputti testin sekä telakalla että ilman.

”Tämänkertaisessa turvaistuintestissä oli positiivista, että yksikään istuin ei reputtanut kolaritestissä, ja että vain yksi istuin, Avova Sperling-Fix i-Size sai välttävän arvosanan etutörmäystestissä”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

LIITE: Tulostaulukko

PDF icon Turvaistuintestin tulostaulukko syksy 2020