Talvirengaskausi on jo ovella

14.10.2020, klo 09.57

Kesäkuun alussa voimaan tullut uusi tieliikennelaki muutti talvirengaspakon keliperusteiseksi. Tämä on joissain tapauksissa ymmärretty väärin talvirengaspakon poistumisena.

Kesäkuun ensimmäisenä päivänä voimaan astunut uusi tieliikennelaki muutti talvirenkaiden käyttöaikaa koskevia sääntöjä. Siinä missä aiemmin talvirengaspakko oli joulukuun alusta helmikuun loppuun, on se tästä syksystä alkaen marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Mikä on talvirengaskeli?

Uuden tieliikennelain esitöiden mukaan keliolosuhteet edellyttävät talvirenkaiden käyttöä, jos alueen tieverkolla – myös pienemmät tiet huomioiden – on mahdollisesti liukasta. Tämän valossa pelkkä pääteiden sula pinta ei siis kesärenkailla ajamista mahdollista.

Autoliitto kysyi Poliisihallitukselta, miten poliisit tulkitsevat asiaa tien päällä. Saimme vastaukseksi, että silloin kun on liukasta, ei kesärenkailla saa ajaa. Liukkauden määrittelee valvontatilanteessa oleva poliisi ja tilanne pystytään dokumentoimaan poliisin Revika-laitteiden videolla tai normaalilla kameralla.

”Olennaista on, että talvirenkaat vaihdetaan alle ennen liukkaiden kelien alkua. Autoilijan on siis seurattava säätiedotuksia ja ennakoitava. Parempi on vaihtaa syksyllä renkaat viikkoa turhan aikaisin kuin päivä liian myöhään”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.

Edestakainen vaihtorumba ei ole realismia

Keväällä talvirenkaat vaihdetaan kesärenkaisiin vasta, kun keliolosuhteet ovat muuttuneet riittävän kesäisiksi – Etelä-Suomessakin usein vasta huhtikuussa. Vaihtoajankohtaan vaikuttaa tietenkin olennaisesti myös se, missä päin Suomea ajellaan. Jos on tarkoituksena esimerkiksi pääsiäisenä lähteä Lappiin, on kesärenkaiden vaihto syytä ajoittaa vasta matkan jälkeen.

”En usko, että ihmiset lähtevät vaihtamaan talvikauden aikana kesä- ja talvirenkaita edestakaisin, vaikka kesärenkailla ajaminen olisikin satunnaisina päivinä mahdollista”, Vesalainen toteaa.

Oman haasteensa tuo se, että samallakin paikkakunnalla keliolosuhteet saattavat vaihdella nopeasti ja yllättäen. Kesärenkailla varustetun auton käyttö olisi näin varsin rajallista ja mahdollista lähinnä sellaisessa käytössä, jossa autolla ei tarvitse ajaa aamulla, illalla tai yöllä ja sen voi tarvittaessa, olosuhteiden muuttuessa talvisemmiksi, jättää kotiin tai matkan varrelle.

Sakkoa ja ajon keskeytys

Jos poliisi kohtaa keliin sopimattomalla rengastuksella ajavan, on Poliisihallituksen mukaan seurauksena pääsääntöisesti sadan euron liikennevirhemaksu. Ajon jatkaminen kielletään, kunnes keli ei enää ole liukas. Jos kuljettaja tästä huolimatta jatkaa ajamista, syyllistyy hän niskoitteluun, josta voi olla seurauksena sakko.

Nastarenkaiden käyttö on sallittua paitsi talvirengaspakon aikaan, myös muulloin, jos keliolosuhteet sitä edellyttävät.

”Mikään ei siis estä nastarenkaidenkaan alle vaihtamista lokakuussa tai pois ottamista vasta huhtikuussa olosuhteiden niin vaatiessa”, Vesalainen muistuttaa.