Tarkasta rengaspaineet oikein

2.4.2019, klo 12.18

Rengaspaineet on syytä tarkistaa niin kausivaihtojen yhteydessä kuin ajokauden aikana. Rengaspaineiden tarkistuspisteiden toimintaperiaatteet vaihtelevat, joten perehtyminen on paikallaan.

Oikeat rengaspaineet säästävät polttoainetta, renkaita ja parantavat ajamisen turvallisuutta. Usein autoilijat tarkastavat rengaspaineet vain kausivaihtojen yhteydessä, vaikka toimenpide tehdä vähintään kerran kuukaudessa sekä aina auton kuormitusta olennaisesti muutettaessa. Kausivaihtojen yhteydessä olisi hyvä tarkastaa myös vararenkaan paine, jos autossa sellainen on.

Paineet tulisi aina tarkastaa kylmistä renkaista, ei siis useiden kilometrien ajon jälkeen. Kullekin autolle suositellut rengaspaineet löytyvät auton käyttöohjekirjasta. Usein ne ovat myös kuljettajan oven karmissa tai polttoaineen täyttöluukun kannessa.

”Pääsääntöisesti autonvalmistajat määrittelevät eri paineet pienelle ja isommalle kuormalle. Osa valmistajista on määritellyt erikseen vielä erityisesti taloudelliseen ajoon suunnatut ECO-paineet”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Rengaspaineiden tarkastus onnistuu huoltoasemalla. Huoltoasemien rengaspaineiden tarkastuspisteiden toimintaperiaatteet vaihtelevat, joten onkin tärkeää, että autoilija perehtyy juuri kyseisen tarkastuspisteen toimintaan. Nykyisin huoltoasemilla on myös laitteita, joihin säädetään halutut paineet digitaalisesti ja laite lisää tai poistaa ilmaa automaattisesti, kun painemittarin suukappale painetaan venttiiliin. Tällaisen laitteen käyttö ensimmäistä kertaa voi aiheuttaa päänvaivaa.

Myös seinästä vedettävän paineilmaletkukelan toiminta aiheuttaa huoltoasemilla välillä ongelmia.

”On tärkeää, että letkua vedetään aluksi esille niin paljon, että se ylettyy kauimmaiseenkin renkaaseen auton kiertäen. Kun letkua on vedetty riittävästi, kela pitää lukita paikoilleen. Tämä tapahtuu lopettamalla letkun vetäminen oikeassa kohdassa, letkukelan rutistessa. Näin paineita tarkastaessa ei tarvitse keskittyä letkun pitämiseen paikoillaan. Letkua ei missään nimessä pidä vetää auton yli, sillä se naarmuttaa helposti maalipintaa”, Vesalainen neuvoo.

Vastaavasti letkua pois kelattaessa on tärkeää, ettei sen ja rengaspainemittarin anneta paiskautua holtittomasti telineeseensä, vaan sisään kelautumista jarrutetaan letkusta kiinni pitäen.

Huomioi rengaspaineiden valvontajärjestelmä

Uudemmat autot on varustettu rengaspaineiden valvontajärjestelmällä (TPMS), joka hälyttää yksittäisen renkaan paineen laskiessa. Osa järjestelmistä kertoo koko ajan kunkin renkaan paineen.

”Mikäli rengaspaineen merkkivalo syttyy mittaristossa, on auto pysäytettävä turvalliseen paikkaan ja tarkastettava rengaspaineet silmämääräisesti. Jos näyttää siltä, ettei mikään rengas ole selkeästi muita tyhjempi, voi autolla ajaa lähimmälle huoltoasemalle ja tarkistaa paineet mittarilla”, Vesalainen neuvoo.

Mikäli mittarinkin mukaan paineet ovat oikeat, ajamista autolla voi jatkaa. Osa järjestelmistä nollaa virhetilanteen automaattisesti noin 15-20 minuutin ajon jälkeen. Jos valo ei sammu itsestään, pitäisi auton käyttöohjekirjasta löytyä ohjeet turhan varoituksen poistamiseksi. Mikäli ohjetta nollaukseen ei käyttöohjekirjasta löydy, täytyy se tehdä asianmukaisella testerillä rengasliikkeessä tai korjaamolla.

”Rengaspaineiden valvontajärjestelmä saattaa edellyttää kalibrointia myös renkaiden kausivaihdon yhteydessä. Myös tämä onnistuu autosta riippuen automaattisesti, ohjekirjan ohjeilla tai testerillä”, Vesalainen toteaa.

Katso Autoliitto-TV:n ohjevideo rengaspaineiden tarkistamisesta