Timo Luoma-aho valittiin Autoliiton uudeksi puheenjohtajaksi

12.9.2020, klo 16.11

Autoliitto ry:n liittokokous valitsi tänään järjestön uudeksi puheenjohtajaksi jyväskyläläisen Timo Luoma-ahon. Kausi on kahden vuoden mittainen. Autoliiton puheenjohtajana 12 vuotta toiminut Martti Merilinna ei asettunut enää puheenjohtajaehdokkaaksi.

Autoliitto ry:n uudeksi puheenjohtajaksi on valittu toimitusjohtaja Timo Luoma-aho (64) lauantaina 12.9. Lahdessa pidetyssä liittokokouksessa. Puheenjohtajan kausi on kahden vuoden mittainen. Jyväskyläläisellä Luoma-aholla on pitkä kokemus Autoliiton eri luottamustehtävistä. Hän on ollut mukana Autoliiton toiminnassa vuodesta 1972 lähtien, yhteensä lähes 20 vuotta hallituksen jäsenenä. Viimeiset kuusi vuotta Luoma-aho on ollut Autoliitto ry:n varapuheenjohtaja.

Luoma-aho saa johdettavakseen vahvassa kunnossa olevan Autoliiton, jonka edunvalvontatyölle on tänä päivänä suurempi tarve kuin koskaan aiemmin.

”Joillakin tahoilla on kova halu hankaloittaa autoilua ja tehdä siitä keinotekoisesti kalliimpaa. Se on erikoista Euroopan unionin harvimmin asutussa maassa, jossa auto ei ole mikään luksustuote, vaan aivan tavallisten ihmisten arjen mahdollistaja”, Luoma-aho toteaa.

”Tieliikenne kattaa yli 90 prosenttia henkilöliikenteestä ja kaksi kolmasosaa tavaraliikenteestä. On erittäin tärkeää, että päätöksiä tehdessä huomioidaan valtiontaloudellisten vaikutusten lisäksi kansantaloudelliset vaikutukset eli se, miten päätökset vaikuttavat ihmisten arkeen. Autoliiton tehtävänä on huolehtia, että näitä asioita ei ohiteta olankohautuksella.”

Autoliiton puheenjohtajana vuoden 2008 liittokokouksesta lähtien toiminut Martti Merilinna ei asettunut enää puheenjohtajaehdokkaaksi. Merilinnan kaudella Autoliiton jäsenmäärä on kasvanut reilusta 90 000 jäsenestä noin 126 000 jäseneen.