Turvaistuintestissä kaksi erinomaista ja neljä heikkoa tulosta

21.5.2019, klo 10.54

Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä arvioitiin 41 lasten turvalaitetta. Testissä päästiin antamaan pitkästä aikaa kaksi erinomaista arvosanaa. Neljä istuinta sai arvosanan heikko.

Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa kevään turvaistuintestissä annettiin yhteensä 41 arvosanaa. Turvaistuimet tai -kaukalot, jotka voidaan asentaa joko telakan kanssa tai ilman, tai erilaisten telakoiden kanssa, on testattu kaikilla vaihtoehdoilla, joista kullakin on oma arvosanansa. Mukana on myös erimerkkisinä myytäviä, rakenteeltaan samanlaisia istuimia, jotka ovat saaneet omat arvosanansa.

Testissä annetiin kaksi erinomaista, 28 hyvää ja neljä tyydyttävää kokonaisarvosanaa. Autoliiton turvaistuintestin vaatimukset ovat selvästi tyyppihyväksyntäkriteerejä kovemmat, joten näitä istuimia voi pitää varsin hyvinä vaihtoehtoina. Erinomaisen arvosanan saivat Bébe Confort Jade sekä tämän rakenteeltaan sama sisarmalli Maxi-Cosi Jade, kumpikin 3wayFix -telakalla kiinnitettynä. Vuonna 2015 tiukennettujen kriteerien jälkeen erinomaiseen kokonaisarvosanaan on yltänyt vain yksi istuin ennen tätä.

Jade on vauvojen vaunukaukalo, jota voidaan käyttää valmistajan lastenvaunurungoissa sekä kiinnittää autoon isofix-telakalla. Kaukalo on tarkoitettu 40-70 cm:n mittaisille vauvoille eli vastasyntyneistä noin puolen vuoden ikään saakka. Jadessa vauva matkustaa lepoasennossa kylki menosuuntaan. Etutörmäystestissä koenukesta mitatut kuormitusarvot kestivät vertailun selkä menosuuntaan asennettuihin istuimiin ja kaukalo ylsi erinomaiseen arvosanaan. Sivutörmäystestissä Jade sai testin parhaat tulokset.

Neljä reputti testin

Neljä testatuista istuimista sai heikon arvosanan. Kahden etutörmäystestissä hajonneen istuimen, Duofix i-Size -telakkaan kiinnitetyn Babystyle Oyster Carapace Infantin ja Chicco Oasys i-Sizen, tuloksista uutisoitiin jo huhtikuussa heti törmäystestien tekemisen jälkeen.

Giordany Galaxy 012 puolestaan alisuoritti niin törmäystesteissä kuin käyttöominaisuuksiltaan. Etutörmäystestissä turvavyö tuotti liian suuren kuormituksen koenuken vatsaan ja käyttöominaisuuksien heikon arvosanan aiheutti se, että lapsen kiinnittäminen istuimeen on erittäin hankalaa ja väärinasentamisen riski on siten suuri.

Neljäs heikon kokonaisarvosanan saanut istuin on Maxi-Cosi TobiFix, jonka päälliskankaan palonestoainepitoisuus (TCPP) ylitti leluja koskevan direktiivin enimmäismäärän. Tämän takia istuin reputti kemikaalikuormitustestin. Mikäli turvaistuin saa kemikaalikuormituksesta heikon arvosanan, sen kokonaisarvosanaksi tulee heikko, vaikka istuin muilta ominaisuuksiltaan olisikin hyvä.

Apramo All Stage, Britax Römer Max-Way Plus ja Cuggl Chaffinch saivat vain välttävän kokonaisarvosanan kukin eri syystä. Britaxin istuimen välttävä yleisarvosana johtui suuresta väärinasentamisen riskistä ja Cuggl sisälsi liikaa ftalaatteja kemikaalikuormitustestissä. Apramon arvosanaa alensi puolestaan etutörmäystesti, jossa valjaiden kiinnitysremmi repesi irti turvakaukalosta ja istuin kellahti pitkälle eteenpäin istuimen ollessa asennettuna selkä menosuuntaan Q3-koenukella.

Tulostaulukko: PDF icon Turvaistuintestin tulostaulukko KEVÄT 2019

Istuinkohtaiset arvostelut