Tutustu turvaistuimen ohjeisiin jo ennen ostopäätöstä

16.11.2020, klo 13.58

Lapsi siirtyy turvaistuimeen käytännössä noin vuoden ikäisenä turvakaukalon paino- tai pituusrajan tullessa vastaan. Turvaistuinta valittaessa pitää huomioida sen sopivuus sekä lapselle että autoon. Myös turvaistuintesteihin on syytä tutustua ennen ostopäätöstä.

Turvaistuimen käyttöohjeeseen kannattaa perehtyä netissä tai turvaistuinliikkeessä jo ennen istuimen hankintaa. Etukäteen pitää myös tarkistaa istuinvalmistajan nettisivuilta, mille paikoille turvaistuimen voi perheen autossa asentaa. Myös auton käyttöohjekirjassa on tärkeää tietoa turvaistuimen käyttöön liittyen.

”Esimerkiksi osassa tila-autoja takaistuimen jalkatilassa, mattojen alla, on säilytyslokerot, joiden kansi ei kestä törmäystilanteessa isofix-telakan tukijalan kuormaa. Onkin tärkeää, että istuimen asennusvaiheessa toimitaan käyttöohjekirjoissa ohjeistetulla tavalla”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo.

Istuinta pitää sovittaa autoon ennen lopullista ostopäätöstä – myös niin, että lapsi istuu siinä. Tällöin tulee varmistaa, että auton ovet menevät kiinni ja että muille matkustajille jää riittävästi tilaa turvaistuimen vieressä takapenkillä ja istuimen eteen jäävällä penkillä.

”Ennen turvaistuimen hankintaa suosittelen tutustumaan turvaistuintestien tuloksiin Autoliiton nettisivuilla. Tarjolla olevista vaihtoehdoista kannattaa valita testissä erinomaisen tai hyvän arvosanan saanut istuin, joka soveltuu omaan autoon”, Vesalainen toteaa.

Huolellisuutta tarvitaan

Telakka pitää asentaa huolellisesti autoon, istuin telakkaan sekä lapsi istuimeen. Istuin on myös säädettävä sopivaksi juuri kyseiselle lapselle. Lasta tulisi kuljettaa selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään – vähintään kolmevuotiaaksi. Selkä menosuuntaan matkustettaessa törmäysvoimat jakautuvat onnettomuuden sattuessa laajemmalle alueelle ja selkänoja tukee lapsen painavaa päätä ja herkkää niskaa. Se, että lapsi joutuu pitämään jalkojaan vähän koukussa ei ole vielä syy kääntää istuinta.

Lapsen kasvaessa istuimen kääntäminen kasvot menosuuntaan tuo hieman lisätilaa sekä lapselle että etupenkillä matkustavalle aikuiselle.

”Kasvot menosuuntaan asennettu istuin ei myöskään hankaloita kuolleen kulman varmistamista kaistanvaihtotilanteissa tai käännyttäessä niin paljon kuin selkä menosuuntaan asennettu”, Vesalainen huomauttaa.

Turvaistuimen käyttäminen