Vaihda autonavainten paristot ajoissa

17.12.2019, klo 10.55

Ovien avaus- ja lukitusongelmat sekä auton käynnistysongelmat työllistävät usein Autoliiton tiepalvelua. Osa tapauksista olisi helposti vältettävissä tai asiakkaan itsensä ratkaistavissa.

Kauko-ohjainavaimen pariston ehtyessä monella menee sormi suuhun. Miten autoon pääsee sisälle, kun ovi ei aukea tavalliseen tapaan avaimen nappia painamalla?

”Tilanne olisi vältettävissä kokonaan vaihtamalla paristo ennakoiden vaikkapa kerran vuodessa. Erityisesti avaimettomalla järjestelmällä varustetuissa autoissa paristo ehtyy varsin nopeasti”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen neuvoo.

Hätäavaus ja -käynnistys

Autossa on kauko-ohjainavaimen toimintahäiriötilanteita varten hätäavausjärjestelmä. Moni ei tiedä, että avaimettoman avaimenkin suojakuoren alta löytyy mekaaninen avain ja autosta perinteinen lukkopesä. Lukkopesä vain on yleensä piilossa jonkinlaisen suojakannen alla. Suojakannen ja oven avaus edellyttää tällöin tiettyjä toimenpiteitä, jotta autoon päästään ilman vaurioita.

”Oven hätäavaukseen on järkevintä perehtyä etukäteen, koska käyttöohjekirja on usein hädän hetkellä lukitun auton hansikaslokerossa. Toki tällöinkin apu saattaa vielä löytyä netin sähköisestä käyttöohjekirjasta tai käyttöohjesovelluksesta”, Vesalainen sanoo.

Kun autoon on päästy sisälle, törmätään avaimettoman järjestelmän kanssa seuraavaan ongelmaan – auto ei käynnisty, koska se ei tunnista avainta. Tätä varten autoissa on hätäkäynnistysjärjestelmä.

”Hätäkäynnistys tapahtuu usein painamalla käynnistysnappulaa avaimella avaimen ollessa tietyssä asennossa tai asettamalla avain tiettyyn paikkaan käynnistysnappulan painamisen ajaksi”, Vesalainen toteaa.

Hätälukitusjärjestelmä

Edessä saattaa myös olla tilanne, että auto on virraton, mutta se pitäisi saada lukittua. Nykyautojen ovista ei enää juurikaan löydy perinteisiä mekaanisia lukitusnappuloita. Kuljettajan oven saa kyllä väännettyä mekaanisella avaimella lukkoon, mutta muut ovet eivät lukitu keskuslukituksen ollessa virran puutteen vuoksi toimintakyvytön.

Tällaisia tilanteita varten autosta löytyy hätälukitusjärjestelmä. Usein oven päädyssä on suojatulpan alla mekaaninen lukitus, jonka saa väännettyä päälle avaimella. Kun ovi tämä jälkeen suljetaan, se jää lukkoon. Mekaanisesti lukitun oven avaaminen onnistuu sisäkahvasta vetämällä paitsi, jos auton lapsilukko on päällä. Olennaista onkin, että lapsilukko otetaan pois päältä ennen hätälukituksen käyttöä. Mikäli näin ei tehdä, oven avaaminen edellyttää tilanteesta ja autosta riippuen oven purkamista tai ulkopuolista virransyöttöä autoon.

”Auton käyttöohjekirjassa on kerrottu eri järjestelmistä ja annettu ohjeita niiden käyttöön. Ohjeisiin perehtymällä etukäteen, ennen ongelmien ilmaantumista saattaa säästää aikaa, vaivaa ja rahaa ainakin yhden tiepalvelukeikan verran”, Vesalainen toteaa.

Autoliitto on tehnyt opasvideot kauko-ohjainavaimen pariston vaihdosta, ovien hätäavauksesta, auton hätäkäynnistämisestä ja hätälukitusjärjestelmästä. Videot löytyvät alta sekä AL-TV:stä osoiteesta www.youtube.com/autoliittotv

Hätäavaus ja -käynnistys

Hätälukitus