Valmistaudu hiihtolomamatkaan ajoissa

29.1.2019, klo 12.05

Muutaman viikon päästä käynnistyvä hiihtolomakausi tuo Autoliiton tiepalvelulle töitä. Ongelmien välttämiseksi reissuun kannattaa valmistautua hyvissä ajoin.

Automatkalle lähdettäessä viime hetkeen jätetty valmistautuminen saattaa aiheuttaa ongelmia, jotka olisivat olleet vältettävissä pienellä etukäteisvarautumisella. Esimerkiksi auton huollon tarve on syytä tarkastaa hyvissä ajoin ennen lähtöpäivää. Mikäli huolto alkaa olla ajankohtainen, voi sen ehtiä teettää vielä ennen lomaa.

Säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan huolletulla autolla pääsee huomattavasti todennäköisemmin perille. Auton pienetkin viat kannattaa korjauttaa kerralla huollon yhteydessä, sillä usein viat johtavat toisiin ja sitä kautta myös suurempiin korjauskustannuksiin.

Vaikkei varsinaista huollon tarvetta tai vikoja olisi, on autoon syytä tehdä tiettyjä tarkastuksia aika ajoin – varsinkin ennen pidemmälle matkalle lähtöä.

”Autojen huoltovälit ovat nykyään varsin pitkiä. Näin ollen ei ole mitenkään tavatonta, että esimerkiksi moottoriöljyä joutuu lisäilemään huoltojen välillä”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Varmista nesteiden pakkaskestävyys

Öljymäärän lisäksi on kannattaa tarkastaa ainakin jäähdytinnesteen pakkaskestävyys ja määrä, jarrunesteen määrä sekä huolehtia, että lasinpesunestesäiliö on täynnä riittävän vahvaa seosta. Dieselautossa pitää huolehtia jo ajoissa, että tankissa on riittävän pakkaskestävää polttoainetta.

”Lasinpesunestesäiliö on syytä täyttää vielä viimeisenä iltana ennen matkalle lähtöä. Nesteen pakkaskestävyyttä on kuitenkin järkevää nostaa jo hyvissä ajoin, jos matka suuntautuu Pohjois-Suomeen tai muualle, missä pakkasta on paljon. Vastaavalla tavalla dieselautossa kannattaa ryhtyä käyttämään ajoissa mahdollisimman kovaa pakkasta kestävää polttoainetta”, Vesalainen neuvoo.

Myös rengaspaineet voi tarkastaa ja säätää suuremman kuormituksen lukemiin hyvissä ajoin. Talvirenkaissa suositellaan käytettävän 0,2 baria valmistajan ohjetta korkeampia paineita, koska lämpötilan laskiessa rengaspaine alenee. Renkaita tarkistettaessa on syytä kiinnittää huomiota myös niiden kuntoon eli kulutuspinnan urasyvyyteen sekä nastarenkaissa nastojen määrään. Renkaat, joiden valmistushetkestä on kulunut yli kymmenen vuotta tai joilla on ajettu yli kuusi ajokautta, tulisi uusia, vaikka ne muuten näyttäisivätkin olevan kunnossa.

”Mikäli renkaiden kunto arveluttaa, kannattaa ne uusia ennen lomamatkalle lähtöä. Siihenkin on hyvin aikaa, jos ei jätä tarkistamista viimetinkaan”, Vesalainen muistuttaa.

Asenna taakkateline ja suksiboksi ajoissa

Taakkateline ja suksiboksi on syytä asentaa ajoissa. Mikäli asennus jää viimeiseen iltaan, saattavat mahdolliset ongelmat olla ratkaisemattomissa. Esimerkiksi jos jokin osa hajoaa asennusvaiheessa, ei varaosaa välttämättä saa pikaisella aikataululla. Huonossa tapauksessa taakkateline ja suksiboksi voivat jäädä asentamatta.

”Taakkatelinettä tai suksiboksia hankittaessa kannattaa panostaa laatuun eikä ostaa välttämättä halvinta vaihtoehtoa. Yleensä tunnettujen valmistajien tuotteet ovat laadukkaampia ja niihin on myös varaosia saatavilla varmemmin ja nopeammin”, Vesalainen arvioi.

Autoliiton ohjevideot: