Valtaosa istuimista sai hyvän arvosanan turvaistuintestissä

25.5.2021, klo 10.21

Autoliiton julkaisemassa kevään turvaistuintestissä 21 istuinta 29:sta sai hyvän kokonaisarvosanan. Viidestä heikosta arvosanasta neljä johtui liiallisesta kemikaalikuormituksesta.

Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa kevään turvaistuintestissä annettiin yhteensä 29 arvosanaa. Istuimet, jotka ovat hankittavissa sekä isofix-telakan kanssa että ilman on testattu molemmilla vaihtoehdoilla ja kummallakin on oma tuloksensa.

Istuimista 21 sai kokonaisarvosanan hyvä ja kolmen istuimen arvosanaksi tuli tyydyttävä. Kaikki nämä istuimet ovat monilta osin lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia. Viisi istuinta sai arvosanan heikko.

Sekä etu- että sivutörmäystestissä reputtaneesta turvakaukalo Chicco Kiros i-Sizesta tiedotettiin jo huhtikuussa ennen koko testiraportin valmistumista, koska istuimen käyttäminen voi aiheuttaa vakavan vaaran. Kolme testatuista istuimista ei puolestaan läpäissyt kemikaalikuormitukselle asetettuja tiukkoja kriteerejä.

Besafe iZi Go Modular X1 i-Sizen sekä Swandoo Marie 2:n päälliskankaista löytyi naftaleenia ja Osann Oreo 360° -istuimen näyte sisälsi DPHP ftalaattia. Besafen istuin on myynnissä sekä telakan kanssa että ilman, minkä takia se sai molemmilla vaihtoehdoilla heikon arvosanan. Heikon arvosanan saaneiden istuinten valmistajista Chicco on ilmoittanut vaihtavansa isofix-telakan, Osann tarjoaa asiakkaille istuinvöiden olkapehmusteiden vaihtoa ja Swandoo lupaa vaihtaa vaarallisia kemikaaleja sisältäneiden istuinten päälliskankaat asiakkaille veloituksetta.

Autoliiton julkaisema turvaistuintesti on hyvin tiukka ja erinomainen kokonaisarvosana on harvinaisuus. Testin yksittäisissä osa-alueissa erinomaisia arvosanoja kuitenkin nähdään joka kerta. Esimerkiksi etutörmäystestissä annettiin 15 erinomaista arvosanaa. Kaikki parhaaseen arvosanaan yltäneet istuimet ovat turvakaukaloita, joissa lapsi matkustaa selkä menosuuntaan. Sivutörmäystestissä puolestaan 16 istuinta sai erinomaisen arvosanan. Turvallisuusosiosta, joka koostuu törmäystestien lisäksi vöiden reitityksen ja istuimen vakauden arvioinnista selvisi erinomaisin arvosanoin 12 istuinta.

PDF icon Turvaistuintestin tulostaulukko

Istuinkohtaiset arviot

NÄIN TURVAISTUINTESTIN ARVOSANA MUODOSTUU

Kokonaisarvosana