Varo kansainvälisen ajokortin huijaussivustoa

14.2.2020, klo 14.09

Autoliittoon on tullut kyselyitä netistä löytyneestä kansainvälisen ajokortin tilaussivustosta, joka lupaa kortin nopeasti ja jopa digitaalisena. Kyseessä on huijaus, johon ei missään nimessä pidä täyttää omia tietoja maksukortin tiedoista puhumattakaan.

Autoliittoon on tullut tänään useita kyselyjä internetsivustosta, joka myy väittämänsä mukaan kansainvälistä ajokorttia. Ensivilkaisulla melko virallisen näköinen sivusto on tuotettu useilla eri kielillä, myös Suomeksi. Tarkemmin katsottuna suomennos on kuitenkin varsin tökerö, todennäköisesti koneen kääntämä. Sivustolla luvataan kansainvälinen ajokortti kahdessa tunnissa, välitön hakemuksen hyväksyminen ja jopa digitaalinen kansainvälinen ajokortti. Kyseessä on huijaussivusto, jonne ei pidä syöttää mitään henkilökohtaisia tietoja.

Kansainvälinen ajokortti on virallinen, maailman valtakielille tehty käännös kansallisesta ajokortista. Kortin sisällön ja ulkonäön määrittelevät kansainväliset tieliikennesopimukset. Kortti on aina perinteinen pahvinen malli eikä sitä ole saatavana digitaalisessa muodossa.

Kansainvälisten ajokorttien kirjoittamisoikeus on valtioneuvoston määräyksellä Suomessa Autoliitolla, joka tarkistaa hakijan ajo-oikeuden Traficomilta ennen kortin kirjoittamista. Suomessa asuva Suomen kansalainen ei voi korttia muuta kautta saada. Toisessa EU- tai ETA-maassa asuvan suomalaisen, jolla on suomalainen ajokortti, tulee hakea kansainvälinen ajokortti vakinaisen asunmaansa korttia myöntävältä taholta.

Kansainvälisiä ajokortteja kirjoitetaan nykyisin reilusti yli 10 000 kappaletta vuodessa ja suunta on edelleen ylöspäin. Tämä johtuu siitä, että suomalaiset matkustavat aiempaa enemmän ja yhä kaukaisempiin ja eksoottisempiin maihin, joissa halutaan myös ajaa autoa tai vaikka skootteria.

”Korttien suuri kysyntä johtaa aika ajoin myös nyt nähdyn kaltaisiin huijausyrityksiin, jotka leviävät someaikakaudella nopeasti”, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen toteaa.

KV-kortti

Virallinen kansainvälinen ajokortti näyttää tältä.