Monia syitä käynnistysongelmille

Monet syyt voivat johtaa siihen, että auto ei käynnisty. Yleisin ongelmanaiheuttaja on huonokuntoinen tai heikosti latautunut akku, mutta vika voi löytyä myös esimerkiksi käynnistysmoottorista, sytytysjärjestelmästä, virtalukosta, polttoainejärjestelmästä tai ajonestolaitteesta. Syy käynnistysongelmiin selviää, kun auto tutkitaan huolellisesti.

Osa käynnistysongelmista pystytään ratkaisemaan paikan päällä, jolloin matkaa on usein mahdollista jatkaa omalla autolla, osa taas edellyttää auton hinaamista korjaamolle. Asiakkaan on tärkeää kuvailla, mitä auto tekee ja mitä se ei tee, kun yritetään startata – vianmääritys sen sijaan kannattaa jättää korjaamolle.

Käynnistysongelmat olisivat vältettävissä varmimmin huollattamalla auto huolto-ohjelman mukaisesti sekä uusimalla akku säännöllisesti.

Kutsu Tiepalvelu avuksesi

Autoliiton yleinen Tiepalvelu palvelee 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Soita numeroon 0200 8080*.

Autoliiton jäsenten oma puhelinnumero löytyy jäsenkortista tai Autoliitto-sovelluksen kohdasta ”Profiili & asetukset / Tietoja”.

Kätevä Autoliitto-sovellus on ladattavissa omasta sovelluskaupastasi.

*Jonotuksen hinta mpm tai pvm, vastatun puhelun hinta 1,93 € / min + mpm tai pvm. Tilatut palvelut ovat maksullisia.

Miten toimia ongelmatilanteessa?

Jos auto ei käynnisty, kannattaa ennen tiepalveluavun tilaamista vielä kerrata, että on itse toiminut oikein eli varmistaa, ettei tilanne ole käyttäjän vahingossa aiheuttama.

Automaattivaihteisen auton vaihteenvalitsimen tulee olla sopivassa asennossa (yleensä P tai N). Tämän lisäksi usein edellytetään, että kuljettaja painaa jarrupoljinta käynnistäessään auton. Manuaalivaihteisen auton kohdalla vaihteen pitää olla vapaalla tai kytkinpolkimen pohjaan painettuna käynnistyshetkellä. Jos kyseessä on ladattava auto, kannattaa varmistaa, ettei latauskaapeli ole kytkettynä autoon.

Mikäli autossa on avaimeton käynnistys (keyless-järjestelmä), saattaa syynä olla kauko-ohjainavaimen huonokuntoinen paristo. Tällöin ongelma ratkeaa joko pariston vaihdolla tai auton hätäkäynnistysominaisuutta käyttämällä. Molempiin löytyvät ohjeet auton käyttöohjeesta.

Jos auto edelleenkään käynnisty, kannattaa kääntyä Autoliiton Tiepalvelun puoleen. Tiepalveluverkostomme kattaa koko Suomen, ja apua on aina saatavilla sijainnista riippumatta. Autoliiton maksuton Tiepalvelu kuluu Plus- ja Premium-jäsenyyksiin. Lisäksi maksullinen tiepalvelu auttaa hädän hetkellä kaikkia autoilijoita, oli tämä Autoliiton jäsen tai ei. Toimitamme apua paikalle mahdollisimman nopeasti – asiakas on meille tärkein!

Liity Autoliiton jäseneksi

Liittymällä Plus-, ePlus-, Premium- tai ePremium-jäseneksi saat käyttöösi Tiepalvelun monipuoliset palvelut ilman erillisiä kustannuksia. Tutustu jäsenlajeihin ja valitse itsellesi sopiva jäsenyys.

Tutustu jäsenyyksiin