Autoliiton edeltäjäjärjestö Suomen Automobiili Klubi (AK) perustettiin 19.11.1919. AK oli alun perin lähinnä Helsingin ruotsinkielisen yläluokan kerho ja autotkin pienen piirin eksoottinen harrastus. Autoilun pikkuhiljaa yleistyessä 1920-luvulla Suomeen perustettiin kaksi suomenkielistä autojärjestöä – Maaseudun Autoliitto vuonna 1926 ja Yleinen Autoliitto vuonna 1927.

Toisen maailmansodan jälkeen siirryttiin askel kerrallaan klubitoiminnasta kohti etu- ja palvelujärjestöjä. Etujen ajamisen katsottiin vaativan joukkovoimaa ja yhteistyötä. Vuonna 1966 Maaseudun Autoliitto ja Yleinen Autoliitto yhdistyivät Suomen Autoliitoksi. Nykymuotoinen Autoliitto muodostui, kun AK ja Suomen Autoliitto yhdistivät voimansa vuonna 1972.

Autoliiton ensimmäiseen sataan vuoteen on mahtunut niin alamäkiä kuin nousun kausia. Toiselle vuosisadalle lähdettäessä Autoliitto on vahvempi kuin koskaan aiemmin ja sillä on ennätysmäärä jäseniä – yli 126 000. Autoliitto on merkittävä edunvalvontajärjestö, jonka äänellä on painoarvoa päätöksiä tehtäessä.

Käynnistysvaikeuksia

Starttivaihe

Kierrokset nousee

Mutkia matkassa

Menestykästä matkaa

Autoliiton 100-vuotisseminaari

Autoliiton satavuotisseminaari järjestettiin Bio Rexissä, Helsingissä 19.11.2019. Puhujina tilaisuudessa olivat Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna, FIA Alue 1:n presidentti Thomas Møller Thomsen, St1 Nordicin hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen, kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara sekä futuristi Patrick Dixon. Tilaisuuden juonsi Anna Sorainen.

Autoliiton 100-vuotisseminaari (osa 1)

Aihe: Autoliitto 100 (ajassa 5.55)
Puhuja: Martti Merilinna, hallituksen puheenjohtaja, Autoliitto

Aihe: Mobility Clubs making better future for consumers (ajassa 22.15)
Puhuja: Thomas Møller Thomsen, Region I President, Fédération Internationale de l’Automobile (FIA)

Aihe: Mistä energiaa liikenteeseen? (ajassa 53.17)
Puhuja: Mika Anttonen, hallituksen puheenjohtaja, St1 Nordic
al100_seminaari_mika_anttonen_st1_nordic.pdf

skip_embed

Videon näyttämiseen vaaditaan, että hyväksyt sivuston evästeet.

Autoliiton 100-vuotisseminaari (osa 2)

Aihe: Onko kaupungissa tarvetta autoille? (ajassa 7.05)
Puhuja: Mari Vaattovaara, kaupunkimaantieteen professori, Helsingin yliopisto

Aihe: Future of Mobility (ajassa: 39.55)
Puhuja: Patrick Dixon, Futurist Keynote Speaker, Chairman, Global Change Ltd.

skip_embed

Videon näyttämiseen vaaditaan, että hyväksyt sivuston evästeet.