Käytetty auto Saksasta, auton tuonti Saksasta | Autoliitto

Yleistä auton ostosta Saksassa

Saksa käytettyjen autojen ostomaana

Käytettyjen autojen tuonti ulkomailta jatkuu, vuonna 2019 tuotiin Suomeen Traficomin mukaan ennätykselliset lähes 46 000 käytettyä henkilöautoa.  Yli puolet käytetyistä tuontiautoista on vuonna 2020 tuotu Ruotsista (52 prosenttia). Toiseksi eniten käytettyjä tuodaan Saksasta (21 prosenttia). Eniten tuodaan dieselkäyttöisiä autoja.

Suomalaiset tuovat edelleen autonsa useimmiten Saksasta runsaan tarjonnan houkuttelemina. Uusien ja käytettyjen autojen kauppiaita on yli 35 000. AutoBild –lehti on tutkinut jo kuudentena vuotena tilastointiyritys Statistan avulla 1 000 Saksan parasta autokauppiasta. Tulokset on julkaistu huhtikuussa 2020 ja tulokset ovat ladattavissa pdf-tiedoston muodossa sivuilta: https://www.autobild.de/artikel/deutschlands-beste-autohaendler-2020-168....

Saksa on edelleen suosittu käytettyjen autojen tuontimaa. Se on helppo ymmärtää: maassa on yli 7 000 autokauppaa ja yli 7 miljoonan käytetyn auton vuotuinen myynti takaa laajan tarjonnan. Vuonna 2019 oli käytettynä myydyn auton keskimääräinen ikä 6,2 vuotta ja ajokilometrimäärä 73 000  km. (Lähde: Statista)

Monen autonostajan ostosmatka alkaa internetistä. Esimerkiksi erittäin suositulla mobile.de-sivustolla on noin 1,5 miljoonan uuden ja käytetyn ajoneuvon tiedot. Kun sopiva kohde on löytynyt ja tapaaminen myyjän kanssa on sovittu, on hyvä tutustua perusteellisesti ja kaupan vaiheisiin ja asiakirjoihin.

Ennen ostosmatkalle lähtöä on hyvä perehtyä tarvittaviin asiapapereihin ja eri viranomaisten rooleihin. Autoliiton internetsivut ovat monipuolinen tietolähde.

Vaikka Saksa onkin monelle auton ostajalle unelmamaa runsaan tarjonnan ja täsmällisten asiapapereidensa ansiosta, suureen määrään mahtuu monenlaista kauppiasta ja monenlaista ajoneuvoa.

Autoliiton saksalaisen sisarjärjestön ADAC:n verkkosivuille on koottu tietoa erimerkkisistä käytetyistä autoista. Kunkin automallin kohdalle on merkitty mm. takaisinkutsut, tekniset tiedot, korjaamokulut sekä yleinen arviointi auton hyvistä ja huonoista puolista. Sivuilla on tiedot noin sadasta eri automallista. Linkki: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/auto-kaufen-verkaufen/gebrauchtwag...

Virhevastuulaki Saksassa

Auton ostajan on muistettava, että virhevastuulaki on voimassa vain, jos myyjänä on autoliike ja ostajana yksityishenkilö. Se ei ole voimassa kahden yrityksen tai kahden yksityishenkilön välisissä kaupoissa.

Virhevastuulain perusteella myyjäliike on kahden vuoden ajan vastuussa tuotteessa myyntihetkellä olleista virheistä. Käytettyjen autojen myynnissä virhevastuun saa rajata vain yhden vuoden pituiseksi. Jos virhe ilmenee autossa kuuden kuukauden sisällä kaupanteosta, voidaan olettaa virheen olleen autossa jo kaupantekohetkellä. Myyntiliikkeen vastuulla on todistaa toisin. Kuuden kuukauden jälkeen ostajan on pystyttävä todistamaan virheen olleen autossa jo sen luovutushetkellä.

Viat eivät automaattisesti johda kaupan purkamiseen vaan myyjällä on oikeus korjata auto. Jos kaksi korjauskertaa ei auta, ostaja voi vaatia kaupan purkua tai kauppahinnan alentamista. Kauppias voi myös liittää kauppakirjaan luettelon auton vioista, jotta asiakas ei voisi valittaa niistä myöhemmin.

Vaikka edellä varoitellaankin kaupanteon kompastuskivistä, on ajoneuvon ostaminen Saksasta pääsääntöisesti hyvin turvallista. Todisteena tästä maanteillämme liikkuu tuhansittain Saksasta tuotuja autoja ja moottoripyöriä. Kun ostaja valmistautuu huolellisesti ostosmatkaansa tutustumalla tarvittaviin asiapapereihin ja perehtyy tarvittaessa asiantuntijan kanssa yhdessä kaupankohteeseen, ei ongelmia pitäisi syntyä.

Katso tarkempaa tietoa virhevastuusta ja ostajan oikeuksista osiosta

Ostetun ajoneuvon rekisteröinti Saksassa Suomeen ajoa varten

Katso tästä aiheesta erikseen laaditut osiot

”Miten Saksan vientikilvet hankitaan?” ja

”Voiko ostetun auton siirtää Suomeen keltaperäisillä lyhytaikaisilla kilvillä?”

Tiivistetyt ohjeet ostosta ja tuonnista Suomeen

- Päätös budjetista: auton ostohinta, autovero, auton noutokulut.
- Sopiva automerkin ja mallin valinta.
- Päätä, lähdetkö itse matkaan, vai ulkoistatko hankinnan. Kontakteja löytää verkosta.
- Tutustu autotarjontaan (esim. www.autoscout24.de, www.mobile.de, www.automobile.de)
- Valitse paras vaihtoehto ja pari muuta vaihtoehtoa, jotka sijaitsevat suhteellisen lähellä, alle 200 km etäisyydellä toisistaan.
- Päätä hakuajankohta ja varaa noin 3-5 matkapäivää. Varaa lennot/laivamatkat ja vuokraa auto. Hyödynnä Autoliiton tarjoukset. Ota mukaan oma navigaattori, vaikka vuokra-autossa sellainen olisikin.
- Soita myyjille ja sovi auton näytöstä. Jos et saa myyjää kiinni, unohda kyseinen kohde.
- Kun olet perillä Saksassa, soita vielä myyjälle ja varmista tapaaminen.
- Tarkasta auto päällisin puolin ja tutki huoltokirja. Varmista, että huoltokirjassa on sama valmistenumero kuin autossa. Voit vaatia myös digitaalisen huoltokirjan tulostamista paperille.
- Jos kaikki näyttää hyvältä, vie auto vielä kuntotarkastukseen. (TÜV:n toimipisteet löytyvät verkosta).
- Laadi kauppakirja yhdessä myyjän kanssa.
- Ota yhteyttä omaan vakuutusyhtiöösi ja sovi auton vakuuttamisesta (jos saksalainen rekisteröintitoimisto hyväksyy suomalaisen liikennevakuutuksen).
- Jos auto ei ole rekisterissä, kysy, saatko autoon viiden päivän keltaperäiset siirto kilvet, vai pitääkö autoon hankkia punaiset, enintään vuoden voimassa olevat vientikilvet. (Vientikilvistä pitää maksaa ajoneuvoveroa, Kfz-St. vähintään 30 päivältä ja enintään vuodelta).
- Rekisteritoimistossa käynti on pakollinen nykyään. Rekisteröijä haluaa varmistaa valmistenumeron tarkastuksella, että auto on sama kuin papereissa mainitaan. Samalla varmistat sen, että auto on pois rekisteristä ja siirtyy nimiisi jo Saksan päässä.
- Rekisteröintitoimistojen läheisyydessä on useita kilpisepän liikkeitä, joista voi ostaa liikennevakuutuksen Saksan tilapäiskilville (jos rekisteröijä ei hyväksy suomalaista liikennevakuutusta).
- Ota yhteyttä suomalaiseen vakuutusyhtiöön ja lähetä kuva rekisteriotteesta ja kauppakirjasta. Näin voit saada kaskonkin heti voimaan.
- Suomeen saavuttuasi tee käyttöönottoilmoitus sähköisesti tullille.
- Jos haluat käyttää ajoneuvoa Suomessa ennen sen rekisteröintiä, ajoneuvolla on oltava voimassa oleva rekisteröinti toisessa ETA-valtiossa ja liikennevakuutus, tai sille on hankittava suomalainen siirtolupa Liikenne- ja viestintävirastosta (Traficom).
- Jos ajoneuvolla ei ole voimassa olevaa rekisteröintiä, tee siirtolupahakemus. Väliaikainen (3 kk) siirtolupa päättyy autoverotuspäätöksen eräpäivänä.
- Tee viiden päivän sisällä Verohallinnolle autoveroilmoitus.
- Maksa autovero.
- Vie auto rekisteröintikatsastukseen.

(Alkuperäinen teksti Moottori 13/2014/Lauri Mannermaa)

Hyödyllisiä internetosoitteita

www.autoscout24.de

www.mobile.de